Teknikanvändningen från ett patientperspektiv
Forskningsprojekt: Digitalt lärande
Hur används informations- och kommunikationsteknologi (IKT) utifrån ett lärandeperspektiv i den situation som innefattar internetförmedlad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdomar? Och hur kan tekniken stödja en sån situation på bästa sätt? Detta är vad KTH utforskar i det större projektet "Improved access and delivery of treatment to children and adolescents through Internet-based cognitive behavior therapy: From development to implementation in regular health care" som leds av Institutionen för klinisk neurovetenskap (CNS) på Karolinska Institutet (KI). KTH:s projektdeltagare, Fredrik Enoksson och Stefan Hrastinski är verksamma på Digitalt lärande, en enhet vid Institutionen för Lärande som tillhör Skolan för industriell teknik och management (ITM) på KTH.
Projektet utgör en del i det större projektet "Improved access and delivery of treatment to children and adolescents through Internet-based cognitive behavior therapy: From development to implementation in regular health care, som leds av Institutionen för klinisk neurovetenskap (CNS) på Karolinska Institutet. KTH:s bidrag till projektet är Lärandeperspektiv på användandet av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) i tidigare outforskade situationer.
Den del som KTH jobbar med innefattar att beforska hur IKT används utifrån ett lärandeperspektiv i den situation som innefattar internetförmedlad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdomar. Situationen är inte olik den som uppstår vid utbildning på distans, det som ofta kallas e-learning och på senare tid Blended Learning.
Syftet med denna del av det större projektet är att explorativt utforska teknikanvändningen från patientperspektivet. Ett längre mål är att resultaten ska skapa vägledning kring hur teknik på bästa sätt kan stödja denna situation.