Digitalt berättande
Digital lärmiljö och digital kompetens
Forskningsprojekt: Digitalt lärande
I detta forskningsprojekt undersöks hur digital teknik kan stödja och engagera elever när de arbetar med berättande. Vi undersöker både hur digital teknik kan användas som en del av lärmiljön och undersöka hur berättande kan användas för att stödja utvecklingen av elevers digitala kompetens. Projektgruppen består av medarbetare från avdelningen för lärande vid Kungliga Tekniska högskolan och stiftelsen Berättarministeriet.
"Det var en gång ett bokförlag som låg strax utanför den stora staden. Redaktören för förlaget, Schwartz, var en vresig person som tyckte bättre om att sitta inlåst på sitt kontor och läsa böcker än att träffa andra människor. Granne med förlaget låg en butik som specialiserat sig på produkter för utomjordingar. Så en dag hände något magiskt. Det hela började när en hemlig dörr plötsligt öppnades."
Utveckla berättande och digital kompetens
Att skapa och dela med sig av berättelser ses ofta som en av hörnstenarna i ett samhälle. I skolsammanhang har berättande använts under lång tid som ett verktyg för att hjälpa elever använda sin fantasi och kreativitet att utveckla egna berättelser. I mars 2017 beslutade den svenska regeringen att förstärka behovet av att alla barn och ungdomar att utvecklar en digital kompetens. Detta görs genom förtydligande och förstärkning av digital kompetens i läroplaner och kursplaner för den svenska skolan. Visionen som lyfts fram är att alla barn och ungdomar under sin skolgång skall utveckla en digital kompetens.
Projektets syfte
Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka hur digital teknik kan stödja och engagera elever när de arbetar med berättande. Vi kommer undersöka både hur digital teknik kan användas som en del av lärmiljön och undersöka hur berättande kan användas för att stödja utvecklingen av elevers digitala kompetens. Projektgruppen består av avdelningen för lärande vid Kungliga Tekniska högskolan och stiftelsen Berättarministeriet. Tillsammans har vi stor erfarenhet av lärande i digitala miljöer och av att använda berättande som en drivkraft för att stödja elevers utveckling.
Aktionsbaserad forskning för skolprogram
Den teoretiska utgångspunkten för detta projekt är ett forskningsramverk för lärande i digitala miljöer som heter Community of Inquiry. Med stöd i ramverket kommer vi använda aktionsbaserad forskning där vi dokumenterar lärares uppfattningar om berättande och digital kompetens. Därefter utformar, utvecklar och utvärderar vi ett skolprogram för Berättarministeriet där digital teknik används i programmets utformning och innehåll. Varje steg i processen granskas och dokumenteras av våra forskare.
Hur digital teknik kan användas för att stödja berättande
Förväntade resultat av detta forskningsprojekt är en ökad kunskap i hur digital teknik kan användas för att stödja berättande samt en djupare insikt i hur elever kan utveckla både digital kompetens och sin förmåga att kommunicera genom det svenska språket.
Läs artikel om "KTH och Berättarministeriet" i KTH Magazine (nytt fönster)