Blending Swedish - praktiknära forskning om blandad lärmiljö
Blending Swedish är ett Nordplusprojekt som KTH genomför tillsammans med Islands universitet och Aalto universitet. Projektet undersöker hur man framgångsrikt kan integrera befintligt online-material i lärarledd undervisning i allmänhet, med Learning Swedish som praktiknära forskningsobjekt. Projektet startade med ett webbinarium om blandade lärmiljöer - Blended Learning - med professor Martha Cleveland-Innes och professor Stefan Hrastinski.
Projektets syfte
Det generella syftet med Nordplusprojektet är att:
- Underlätta för lärare intresserade av e-lärande
- Öka verkningsgraden av den redan utvecklade online-kursen Learning Swedish
Praktiknära forskning
Arbetet kommer att drivas av de tre partneruniversiteten i form av praktiknära forskning. Samtidigt kommer detta att bedrivas som ett öppet kollaborativt online-projekt för att andra lärosäten, lärare och studenter både ska kunna delta i projektet och hämta information från det. Läs mer på blendingswedish.se .
Learning Swedish
Learning Swedish är en MOOC (skalbar öppen nätbaserad kurs, Massive Open Online Course) för självstudier i nybörjarsvenska i egen takt utan lärarstöd. Kursen lanserades officiellt i november 2015 av Svenska institutet (SI) och hade i september 2016 över 45 000 registrerade användare globalt. Läs mer om Learning Swedish .
Specifika projektmål för Learning Swedish är:
"Projektet ämnar besvara frågan hur den nyaste och mest moderna stora öppna online-kursen i svenska, Learning Swedish (LS), bäst kan integreras i blandade lärmiljöer (blended learning), och sprida information om detta.Vi vill utforma strategier och material för att flexibelt och effektivt kunna integrera LS i blandade lärmiljöer utifrån forskning, beprövad erfarenhet och en kritisk lärandeanalys av LS, och därmed stödja befintlig undervisning i nybörjarsvenska i och utanför Norden/Baltikum".
Webbinarium
Projektet inleddes med ett webbinarium om blandade lärmiljöer (Blended Learning). Webbinariet ges i formen samtal mellan Professor Marti Cleveland-Innes (Centre for Distance Education, Athabasca University, Kanada) och professor Stefan Hrastinski (Teknik för Lärande, KTH).