Digitalt lärande - forskningsområdet
Forskningen om digitalt lärande på KTH undersöker hur teknik kan stödja utbildning och lärande. Forskargruppens styrka är vår tekniska kompetens kompletterat av vår kompetens inom lärande. Forskningen är ofta designinriktad. Detta innebär att vi beforskar användning av framväxande teknik i lärandesammanhang och utvecklar prototyper och metoder som en del av forskningen. Vi har även som målsättning att bidra till att utveckla metoder och tekniker som kan användas i praktiken.
Aktuellt inom Digitalt lärande
- 8 miljoner till Mattecoach på nätet
29 aug 2022
- Digitala resurser för att stämma av elevers förförståelse
23 maj 2022
- Call for participation in the 2022 Learning & Teaching Thematic Peer Groups
21 jan 2022
- Patricia Diaz är mottagare av Guldäpplets Jubileumsutmärkelse
18 nov 2021
- Informing designs for learning when shifting to digital
26 nov 2020
Forskning om digitalt lärande
Forskningen om digitalt lärande på KTH undersöker främst hur teknik kan stödja utbildning och lärande. Men forskningen sträcker sig även bortom utbildningskontexten och undersöker digitalt lärande i andra sammanhang. Ett exempel är barns skrivande i digitala miljöer.
Matematik
Forskargruppen är särskilt intresserad av handledning och matematisk problemlösning i digitala miljöer. Gruppen är forskningsansvarig för projektet Mattecoach.se , vilket är ett internationellt projekt där lärarstudenter på flera lärosäten handleder elever i matematik. Vi driver projektet TalkMath.org (på engleska) där vi experimenterar med olika möjligheter att handleda och diskutera matematik i en nätbaserad miljö.
Utveckling av digitalt lärande på KTH
Forskningen bidrar till kvaliteten på digitalt lärande vid KTH genom att bedriva forskning och utveckling (FoU) om bland annat universitetslärares professionella utveckling, design av digital utbildning samt storskaliga nätbaserade kurser.
Forskarskolor
Forskargruppen deltar inom nationella forskarskolor med inriktning mot digitala teknologier i skola och lärarutbildning (på engleska)samt det skandinaviska nätverket Högre utbildning och e-lärande. Vi är aktiva inom forskarskolor särskilt inriktade mot lärare i skolan, vilka arbetar deltid som lärare och deltid som forskarstudenter.
Publikationer och finansiärer
Forskargruppen publicerar internationellt i de mest framträdande tidskrifterna i området, exempelvis Computers & Education och Internet and Higher Education, samt har tilldelats flertalet internationella utmärkelser. Forskningen finansieras av olika finansiärer, däribland Vetenskapsrådet, Forte, Vinnova, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenberg och EU.
Ansvarig kontaktperson
Vi arbetar i forskargruppen
Alumni
Tiina Leino Lindell
Göteborgs universitet