Till KTH:s startsida

Nytt och noterat – augusti 2024

Collage med porträtt på forskare
Överst fr v: Ann Legeby, Viktoria Martin och Monika Rolinska. Nederst: Tuuli Lappalainen, Shivam Mehta, Anna Deichler och Xin Bin.
Publicerad 2024-08-30

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Stipendium för studier om stål

Monika Rolinska , doktorand inom materialvetenskap, har fått stipendium från Hans Werthénfonden, för forskning utomlands. Rolinska ska vid Oak Ridge National Labortory, USA, studera och förklara hur rostfria stål påverkas av värmebehandlingar. Resultatet är användbart inom bland annat transportsektorn.

Årets stadsbyggare med fokus på hållbarhet

Föreningen Sveriges Stadsbyggare har utsett Ann Legeby  till Årets Stadsbyggare 2024 för hennes långsiktiga arbete med social hållbarhet. Legeby som är professor i Tillämpad stadsbyggnad har som forskare länge haft fokus på den sociala dimensionen inom områden som segregation, jämlika livsvillkor och stadsliv.

Energiforskare ledare för grön energi

Viktoria Martin , professor i energiteknik, är sedan juli ordförande för International Solar Energy Society ISES. Organisationen, som representerar mer än 100 länder och grundades 1954, arbetar med kunskapsdelning och främjande av internationellt samarbete för att stödja ISES vision om en värld med 100 procent förnybar energi för alla, använd på ett klokt och effektivt sätt.

Stipendiat inom energilagring

Xin Bin, student, har fått stipendium för bästa mastersuppsats om cirkulär ekonomi av Ramboli, ett globalt stiftelseägt konsultföretag inom arkitektur och ingenjörskonst. Uppsatsen är en studie om batterier och hållbar energilagring inom industrin.

Professor invald i Life Science-nätverk

Tuuli Lappalainen , professor i genomik, har valts in som medlem i European Molecular Biology Organization (EMBO). EMBO består av mer än 2 000 ledande forskare inom Life Science med målet att stödja talangfulla forskare, stimulera utbytet av vetenskaplig information och bidra till att bygga upp en europeisk forskningsmiljö

Forskarlag prisas för digital kommunikation

Ett team KTH-forskare fick pris för en vetenskaplig publicering vid internationella konferensen IEEE/CVF i Seattle, USA. Forskningen handlar om hur man kan utveckla samspelet mellan verbalt och icke-verbalt språk inom digitala kommunikationsplattformar. Forskarna, knutna till forskningsprogrammet WASP, är Simon Alexanderson , forskare, Jonas Beskow,  professor, Gustav Eje Henter , lektor. Shivam Mehta  och Anna Deichler , båda doktorander.

Text: Christer Gummeson gummeson@kth.se

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se