Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Minister underströk KTH:s roll i grön omställning

Fyra personer går på promenad på KTH.
Utbildningsministern Johan Pehrson på KTH-besök med Anders Söderholm,rektor th och Sofia Ritzen, dekanus i mitten.
Publicerad 2024-10-30

– KTH är ju svensk stolthet, med imponerande verksamhet och fokus på framtidsfrågor helt klart.
Det sade utbildningsminister Johan Pehrson vid ett besök på KTH då han fick ett smakprov på KTH:s energiforskning.

Utbildningsministern som var på premiärbesök fick först en snabb genomgång av KTH, dess vision och reformagenda. Anders Söderholm, KTH:s rektor, presenterade olika utmaningar och områden där KTH på många sätt kan bidra.

– Universitet brukar tala om vad de är bra på, vi talar om vad vi är bra för, sade Anders Söderholm och berättade om KTH:s vision och utmaningar.

Han nämnde också några kritiska teknikområden som AI, energi och halvledare som exempel på områden där KTH kan bidra för att stärka EU:s konkurrenskraft bland annat.

Utbildningsminister möter forskare på KTH.
Utbildningsministern fick en genomgång kring CO2-infångning och dekarbonisering av tung indsutri av forskarna Malin Dufour och Christophe Duwig.

Forskningsfinansiering och breddad rekrytering var några andra frågor som togs upp i diskussionen.

– En långsiktig och robust forskningsfinansiering är vår våta dröm, sade Anders Söderholm.

Därefter lotsades utbildningsministern, som beskrev sig själv som ”ny på jobbet” till Reaktorhallen. Där fanns totalt elva forskare vid fyra olika stationer som gav korta presentationer om sin respektive forskning inom energiteknikområdet.

Dekarbonisering, CO2 infångning, återvinning av batteri, energi i staden och elektrifiering av industrin var det som Johan Pehrson fick ett smakprov på.

– Spännande, jag skulle verkligen behöva en kurs på KTH, sade han efter att ha gått varvet runt.

Hur ser du på KTH:s roll i den gröna omställningen?

– KTH har en stor roll att spela med sin spännande kombination av toppforskning och företagsamhet. KTH har ju en rad toppforskare som kan bidra till exempel nu när vi ser kärnkraftens återtåg på den globala arenan. Sverige som forskningsnation måste ju visa var skåpet ska stå i konkurrensen.

Vilka är de tre viktigaste frågorna inom högre utbildning i dagsläget?

– Kvalitet är a och o, genomströmningen och att bygga vår utbildningskultur redan från tidig ålder till exempel inom matematik.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Johan Marklund

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2024-10-30