Till KTH:s startsida

Nytt och noterat – oktober 2024

collage med porträtt av sex personer
Överst från vänster: Léa Braud, Johan Rockberg, Kaspar Norberg. Nederst: Nicolai Kristersson Campbell, Georgia Destouni, Sverker Sörlin.
Publicerad 2024-10-18

Vem har fått vilka anslag? Vilka rön, resultat och forskare har uppmärksammats i omvärlden? Under vinjetten Nytt och noterat ges ett axplock av senaste nytt och händelser från KTH.

Årets vinnare av BiotechBuilders Award

Johan Rockberg , KTH-professor i antikroppsteknologi och riktad evolution, är årets mottagare av BiotechBuilders Award.
I sitt arbete fokuserar han på utveckling av nya biotekniska metoder och system, vilket har bidragit till banbrytande framsteg inom proteinteknik och optimering av bioprocesser. Johan Rockbergs forskningsrön har publicerats med stort genomslag i ansedda vetenskapliga tidskrifter. Han har även medverkat till starten av och verksamheten i ett flertal bioteknikföretag, däribland Biolamina, Alligator Biosciences, Affibody, Atlas antibodies, Spiber Technologies och Abclon.
Foto: Jens Reiterer

Hon tilldelas Östersjöpriset

Georgia Destouni , gästprofessor i teknisk hydrologi vid institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED), är vinnare till Östersjöpriset 2024 .
Hon får priset  för sitt betydande forskningsbidrag kring övergödningsproblematiken i Östersjön. Genom sina systematiska studier av vattenflöden från land till hav har hon bidragit till att finna lösningar till hanteringen av övergödning, både vid kustområden och i öppet hav. Hennes forskning har lett till vetenskapligt grundade förslag för policyutveckling och konkreta åtgärder.
Foto: Niklas Björling

Prisad materialforskning för hållbar vindkraftsproduktion

Léa Braud , postdoktor vid KTH, har tilldelats utmärkelsen för bästa poster under höstens STandUP Academys postersession. Léa Braud presenterade sin forskning om koldioxidsnåla material för hållbar vindkraftsproduktion, som hon utfört i samarbete med Fabian Cheng och Elisabeth Ekener. Alla tre är verksamma vid institutionen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED).
Foto: Seán Brennan

Vinnare till Humtankpriset 2024

Sverker Sörlin , professor i miljöhistoria vid KTH, är mottagaren av 2024 års Humtankpris . I motiveringen nämns att Sverker Sörlin gjort mångåriga och mångsidiga insatser för att föra fram humanioras betydelse i samhället. Hans forskning och aktiva deltagande i offentligheten har lämnat stora avtryck såväl på policy som på debatter om humanioras samhällspotential och demokratiska betydelse. ”Som akademisk miljöbyggare har han länge varit drivande inom integrativ humaniora, där han blivit en viktig röst för forskning om klimat och miljö i gränslandet mellan humaniora och andra vetenskapsområden.” Sverker Sörlin är även ledamot i ett antal statliga forskningsberedningar samt i Klimatpolitiska rådet.
Foto: Sofia Runarsdotter

Stipendier till KTH:s idrottsstudenter

RIU -studenterna Nicolai Kristersson Campbell, truppgymnast, och Kaspar Norberg, skridskor/long-track speed skating, båda från KTH, är två av de 52 idrottare som får ta emot Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2024–2025 .
Nicolai Kristersson Campbell är även uttagen till EM i Truppgymnastik i Baku, Azerbajdzjan den 16–19 oktober 2024.
Foto av Kaspar: Jonas Schön
Foto av Nicolai: Otto Laidva