Till KTH:s startsida

Hallå där KTH-student Wicky Qin, designer till prisbelönt sovmask

Wicky Qin håller upp en sovmask
Wicky Qin, KTH-student och produktdesigner, har tillsammans med ett internationellt team framställt en sovmask som ska förbättra sömnen. Produkten har tre moduler: Neural Signal Detection, Bone Conduction och Light Stimulation, som kombineras för att stärka användarens sömnkvalitet. Nu har sovmasken BEKVÄM utsetts till årets nationella vinnare i James Dyson Award.
Publicerad 2024-10-14

Du har designat en sovmask som ska förbättra sömnkvaliteten genom att koppla ihop hjärnsignaler med ljus- och ljudfunktioner. Nu har produkten utsetts till årets nationella vinnare av det prestigefyllda priset James Dyson Award!

– Det känns jättekul att jag och utvecklingsteamet får chansen att ta ett stort steg i utvecklingen av vår sovmask som kan hjälpa personer med sömnstörningar. Teknologin är framtagen av vårt startup-företag Neural Echo, som består av mig och tre andra KTH-studenter och doktorander från Sverige, Kina och Japan.

Hur uppstod idén till sov-masken?

– Flera personer i vårt team upplevde sömnproblem under pandemin. Det gav oss inspiration att utforska hur hjärn-datorgränssnittsteknologi kan användas till övervakning och förbättring av sömnkvalitet, för att hjälpa personer som lider av dålig sömn.

The sleep mask and an electronic device

Hur framställdes tekniken?

– Vi intervjuade och fick feedback från 189 deltagare om deras upplevda sömnstörningar. Genom att anpassa tekniken efter beskrivningarna av exempelvis insomningssvårigheter och bristfällig sömn tog vi fram den här produkten, som nu ska testas och vidareutvecklas.

Hur skulle du beskriva sov-masken?

– Produkten är en lätt, bärbar enhet med en datorplatta inbyggd framför användarens panna. Elektroniken övervakar hjärnans aktivitet på natten. Baserat på noggranna dataanalyser utförs sedan personligt anpassade åtgärder och sömninterventioner, som bygger på ljus- och ljudsignaler.

Produkten har fått namnet BEKVÄM, men kan den upplevas som otymplig att sova med, om man exempelvis är van vid att sova på sidan?

– Vi har prioriterat användarkomforten. Hela masken är mjuk, det spelar ingen roll hur man sover på kudden, den ska inte kännas störande för användaren.

Det finns liknande smarta sov-masker på marknaden, vad är unikt med den här varianten?

– Vår produkt utmärker sig genom att kombination av ljus – och ljudteknik stödjer användaren genom hela sömncykeln: från att ge vägledning före sömn till att hjälpa till vid själva insomnandet, och till att under natten stärka sömnkvaliteten. Väckningsmetoderna är också viktiga för sömnupplevelsen, och speciellt anpassade efter individens behov.

När hoppas ni kunna ta produkten till marknaden?

– Planen är att kontakta KTH Innovation  för att få råd och stöd genom samarbete med deras affärsutvecklingscoacher. Vi ser fram emot att forska vidare och genomföra användartester, och utvärdera hur vår kombination av ljus och ljud kan förbättra sömnkvaliteten ytterligare.

Som årets nationella pristagare i Sverige går Wicky Qins teams innovation vidare till den internationella finalen i James Dyson Award den 15 november.

Text: Katarina Ahlfort
Foto: Xiaoman Chu

Så här fungerar sovmasken

-Neural Signal Detection-modulen, som är placerad vid användarens panna, övervakar kontinuerligt hjärnsignaler för att upptäcka tillstånd som dåsighet, djupsömn och uppvaknande.

-Om användaren har svårt att somna aktiveras Bone Conduction- och Light Stimulation-modulerna.

-Bone Conduction-modulen överför rosa brus direkt till hjärnan via benledning, medan Light Stimulation-modulen använder mjuka ljusvågor för att främja avslappning och framkalla sömn.

-När djupsömn är svår att uppnå finjusterar Bone Conduction-modulen hjärnans aktivitet och hjälper användaren att nå och behålla en stabil djupsömn.

-Vid uppvaknande väcker Light Stimulation-modulen användaren gradvis med mjukt, naturligt ljus, för att ge en skonsam start på dagen.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH