Lärande-ekosystem för urbana hållbarhetsomställningar (TRANS-LEARN)
Under senare år har en stor mängd ’urbana experiment’ och försöksverksamheter genomförts i olika städer med syfte att skapa en bättre förståelse för hur en bredare hållbarhetsomställning ska kunna genomföras. Syftet med TRANS-LEARN-projektet att undersöka hur lärandeekosystemen kring hållbar stadsutveckling – de dynamiska och sammanvävda lärprocesserna och lärmiljöerna – kan förstärkas ytterligare, för att på så sätt stödja den urbana hållbarhetsomställningen i Sverige.
Under senare år har en stor mängd ’urbana experiment’ och försöksverksamheter genomförts i olika städer med syfte att skapa en bättre förståelse för hur en bredare hållbarhetsomställning ska kunna genomföras.
En viktig tanke bakom många av dessa försök till konkreta förändringar i urbana strukturer och beteenden är att de ska fungera som möjligheter till lärande – en ökad praktisk kunskap om vad som fungerar och inte i arbetet för en mer hållbar stadsutveckling.
Uppdraget att generera och sprida lärdomar från sådana spjutspets-projekt ligger idag i hög grad på lärande-intermediärer: organisationer som verkar på tvärs för att bygga nätverk och sprida kunskap mellan olika typer av aktörer i samhället.
Trots att idén om lärande är så central i arbetet för en urban hållbarhetsomställning finns det egentligen inte särskilt mycket forskning
kring hur detta lärande egentligen går till eller hur lärande-intermediärer praktiskt arbetar. Det vi dock vet om lärandeprocesser är att de är otroligt komplexa, och att det är vanskligt att bara anta att lärande kommer att ske av sig själv bara för att vi önskar och hoppas att det ska bli så.
För att verkligen förstå hur lärande egentligen går till i den här typen av sammanhang är det därför viktigt att studera de arbetsformer och organisationssätt som kan skapa förutsättningar för en effektiv lärprocess. Vi behöver förstå hur vi kan ’lära oss att lära oss bättre’ i strävan efter en mer hållbar urban framtid.
Därför är syftet med TRANSLEARN-projektet att undersöka hur lärandeekosystemen kring hållbar stadsutveckling – de dynamiska och sammanvävda lärprocesserna och lärmiljöerna – kan förstärkas ytterligare, för att på så sätt stödja den urbana hållbarhetsomställningen i Sverige.
Deltagande universitet: Göteborgs universitet och Lunds universitet
Finansiering: Formas
Projektperiod: 2021–2025
Projektets hemsida: translearn.se