Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Gångbart (Gåendets teknopolitik: Kontinuitet och förändring av gator som offentliga platser i europeiska städer)

Det här projektet handlar om att gå i städer, förr och idag. Genom att betrakta gator som offentliga platser undersöker projektet hur dess fysiska utformning av trafiktekniska innovationer medfört (des)integrationen av det mest hållbara transportslaget: fotgängarna.

Projektets mål är att bidra till en ökad förståelse av gående, dess roll i skapandet av offentliga rum, och möjligheterna för dess renässans i europeiska städer. Det görs genom att undersöka spänningen under 1900-talet mellan olika sätt att styra fotgängare och faktiska gåendepraktiker i Stockholm och Köpenhamn. Analysen görs inom fyra delstudier som var och en fokuserar på olika sorters materiell och teknologisk styrning av gående: medelst trottoarer, trafiksignaler, gågator och gångtunnlar. Arkivstudier och dokumentanalys, som fångar aktörers interaktion i val och utformningen av styrmedel, kombineras med källmaterial som är särskilt användbara för att fånga vardagliga praktiker i det förflutna (fotografier, insändare i dagspress, och rättsfall från trafikolyckor) och idag (etnometodologi). Sammantaget utgör dessa undersökningar grunden för en jämförande analys på gatunivå av gående i städer och dess styrning. Vid sidan av akademiska tidsskriftartiklar kommuniceras projektets resultat i form av ett policyorienterat papper och en show case model utarbetad i samarbete med ArkDes. Detta tar sin form i “Oracle Walks”, en interaktiv plattform som med inspiration i Gångbarts forskning erbjuder vägvisning genom staden utifrån andra aspekter än tid och effektivitet.

Deltagande universitet: Uppsala universitet

Samarbete: ArkDes

Finansiering: Formas

Projektperiod: 2020-2024

Projektets Facebook-Sida: Gångbart

Publikationer

Emanuel, M., & Normark, D. (2023). (Un) equal footing: Otherings and orderings of urban mobility. The Journal of Transport History, 44(2), 165-182.

Emanuel, M. (2023). Leisure walking in the original compact city: Senses, distinction, and rhythms of the bourgeois promenade. Mobilities, 18(5), 700-718.

Emanuel, M. (2023). Pavement publics in late nineteenth-century Stockholm. The Journal of Transport History, 44(2), 201-232.

Normark, D. (2023). Recreational mobility on a busy street: Visual studies of alterity by doing jogging and doing dog-walking. Mobilities, 18(5), 756-772.

Emanuel, M. (2022). Tillbaka till 1800-talsgatan? Plan, no. 1-2, pp. 22-27.

Emanuel, M. (2021). Challenging the system: Pedestrian sovereignty in the early systemisation of city traffic in Stockholm, ca. 1945–1955. The Journal of Transport History, 42(2), 247-276.

Emanuel, M. (2021). Controlling walking in Stockholm during the inter-war period. Urban history, 48(2), 248-265.