Distansarbete och landsbygdsutveckling efter pandemin
Projektet undersöker den roll som distansarbete kan få för landsbygdsutveckling i Sverige efter pandemin. Projektets syfte är att studera möjligheter och hinder för distansarbete, att studera under vilka förhållanden som det kan bidra till landsbygdsutveckling, samt att studera nuvarande och möjliga policyåtgårder for att använda distansarbete som ett medel för landsbygdsutveckling.
Projektets mål är att undersöka distansarbete potential för landsbygdsutveckling i Sverige efter pandemin.
Projektet studerar möjligheter och hinder för distansarbete, under vilka förhållanden som det kan bidra till landsbygdsutveckling, och policyåtgärder för att använda distansarbete som ett medel för landsbygdsutveckling. Projektet bygger på antagandet att IKT-utvecklingen i ökad utsträckning möjliggör en process av ”hybridurbanisering”, nämligen en online-urbanisering genom IKT-nätverk, där individer utför delar av sitt arbete på distans (hemifrån eller på coworking-platser). Under den delen av arbetstiden arbetar de online, och under den andra delen av arbetstiden arbetar de på city-kontoret som vanligt. På fritiden är de en del av ”luften” i det lokala sociala livet. Distansarbetarna är ”dubbelt inbäddade” i två olika miljöer, både i sin professionella, urbana arbetsmiljö och i sin lokala landsbygdsmiljö. I idealfallet formar distansarbetarna en kritisk massa för ömsesidigt stöd och gemenskap. Om dessa förhållanden av dubbel inbäddning uppfylls, kommer distansarbetarna att fungera som agenter för spridning av kunskap och information, och möjligen också som drivkrafter för lokal innovation och entreprenörskap. Med hjälp av registerdata, enkäter och intervjuer undersöks villkoren för att distansarbete ska kunna bidra till landsbygdsutveckling och vilka policies, på lokal, regional och nationell nivå, som skapar de bästa förutsättningarna för detta.
Deltagande universitet: Högskolan i Jönköping, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Cambridge University
Finansiering: Formas
Projektperiod: 2022-2025