KTH rankas högst i Sverige enligt QS

KTH:s borggård
QS-rankningen är nästan oförändrad från förra året och placerar KTH på 10:e plats bland universiteten i EU och högst bland universiteten i Sverige. Foto: David Callahan.
Publicerad 2024-06-05

När 2025 års QS World University Rankings nu offentliggörs rankas KTH på 74:e plats bland 1 600 universitet i världen. Rankningen är nästan oförändrad från förra året och placerar KTH på tionde plats bland universiteten i EU och högst bland universiteten i Sverige.

QS World University Rankings publiceras i juni varje år och ger studenter över hela världen en utvärdering av världens ledande universitet. QS bedömer nästan 5 000 lärosäten varje år.

År 2024 rankades KTH på 73:e plats, vilket är den högsta placeringen någonsin i QS. KTH:s vicerektor Mikael Lindström säger att den fortsatt starka placeringen stärker KTH:s roll som ett ledande tekniskt universitet i Europa.

– Vi är glada över att vara med bland de 100 bästa för sjätte året i rad, med tanke på den starka konkurrensen från så många bra universitet. Det speglar den höga kvaliteten på våra program och vår forskning, liksom det enorma arbete som utförs av våra lärare, vårt verksamhetsstöd och naturligtvis - våra studenter, säger Mikael Lindström.

Varje universitets poäng är en summering av ett antal viktade mått, bland annat: akademiskt rykte, arbetsgivarens rykte, förhållande mellan fakultet och studenter, citeringar per fakultet, internationellt förhållande mellan fakultet och studenter och internationellt förhållande mellan fakultet och studenter.

KTH:s högsta poäng tilldelades för citeringsgrad (86,1), hållbarhet (94,8), andel internationell fakultet (92) och internationellt forskningsnätverk (91,1).

Text: David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se