Skapare av vägglössmaskin får stipendium

Porträttfoto Maja Åstrand
KTH-studenten Maja Åstrand, en av grundarna bakom SimulAir, tilldelas ett fint stipendium. Foto: Lisa Bäckman
Publicerad 2024-06-03

Nu är det klart. KTH-studenten Maja Åstrand, en av grundarna bakom SimulAir, tilldelas ett nyinstiftat entreprenörskapsstipendium om 100 000 kronor.

KTH Innovation  och Borgerskapet inom Stockholms Grosshandelssocietet  har skapat ett nytt stipendium tillsammans. Syftet med det är att stötta och lyfta unga entreprenörer vid KTH.

Så lyder motiveringen

"I Maja Åstrand hittade vi en starkt personlighet, för stunden fokuserad på en kreativ lösning kring problemet med vägglöss genom sitt SimulAir.

Vi ser i Maja Åstrand en person med starkt driv, ett stort engagemang, och som även över tid kommer vara en entreprenöriell drivkraft som blir intressant att följa."

Den förste

När det första stipendiet nu delas ut tillfaller det en av två uppfinnare bakom en maskin som effektivt lockar till sig och dödar vägglöss. Uppfinnaren heter Maja Åstrand och hon är jätteglad att vara den förste att få det nya stipendiet.

– Jag känner mig väldigt hedrad att de tror på mig och min idé. Jag tar examen i vår, och efter sommaren är målet att vi ska få in vår första betalande kund. Stipendiet gör det möjligt för oss att utveckla maskinerna till nästa nivå, säger Maja Åstrand.

Perfekt exempel

Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation, berättar att hon anser att Maja Åstrand är ett perfekt exempel på en innovativ ingenjör.

– Maja har byggt sin lösning på ett självupplevt problem och har använt sina ingenjörsegenskaper för att förstå så mycket som möjligt. Hennes entreprenöriella sida visar sig i att hon inte stannar vid att bygga en lösning, hon vill också att den ska skapa nytta för fler, säger Lisa Ericsson.

Löss istället för robotar

När Maja Åstrand började studera mastersprogrammet systemteknik och robotik vid KTH var det robotar inom sjukvården hon tänkte att hon ville jobba med i framtiden.

– I stället blev det vägglöss. Jag hade inte tänkt bli entreprenör, men jag brinner verkligen för det här problemet, säger Maja Åstrand.

Text: Peter Asplund

Faktaruta

• Det nya stipendiet heter "KTH Innovation & Stockholms Grosshandelssocietet Entreprenörsskapsstipendium". Det delas ut för första gången 2024. SimulAirs medgrundare Simon Lilja har nått den övre åldersgränsen för stipendiet, så det går bara till Maja Åstrand.
  • Enligt Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation, väljer Borgerskapet Maja Åstrand som stipendiat som ett erkännande och en belöning för allt hennes slit. Stipendiet är enligt Lisa Ericsson en generös möjlighet som hjälper Maja Åstrand och Simon Lilja att fortsätta utveckla deras innovation.
  • Är du nyfiken på innovation? Har du en idé du vill utveckla, eller vill du hitta andra kreativa människor? Läs mer om KTH Innovation .
  • Om du vill läsa mer om KTH-studenternas vägglusmaskin  finns det en artikel om den på KTH:s webbplats.