KTH- och UC Berkeley-studenter byter plats

porträttfoto Nora Dunder
"Den här forskningen kommer förhoppningsvis att göra livet enklare för studenter i Sverige", säger Nora Dunder om det projekt som hon arbetar med i Kalifornien i sommar inom ramen för Digital Futures Summer Research Internship. Nora Dunder, som här presenterar sitt projekt för andra studenter i programmet, är en av sex KTH-studenter som är på plats i Berkeley under sommaren. Samtidigt arbetar sex UC Berkeley-studenter med forskning på KTH.
Publicerad 2024-06-20

Ett dussintal studenter från Sverige och Kalifornien bytte förra veckan plats med varandra för en åtta veckor lång sommarpraktik med fokus på digital transformation. Det blev startskottet för ett nytt utbyte mellan KTH och University of California, Berkeley.

Att UC Berkeley nu deltar i det årliga programmet Digital Futures Summer Research Internship (SRI)  på KTH är ett av de första stegen mot ett närmare samarbete mellan de två universiteten. Sådana utbyten är ett av syftena med ett avtal som KTH:s rektor Anders Söderholm undertecknade  på UC Berkeleys campus för ett år sedan.

gruppbild föreställandes studenter
Sommarpraktikanterna från University of California, Berkeley. Från vänster: Wentinn Liao, Nicholas Jennings, Verona Teo, Samuel Bobick, Daisy Kerr och Giuseppe Perona.

Efter ett välkomstevent på KTH Biblioteket den 5 juni har studenter från UC Berkeley börjat arbeta med projekt inom energi, intelligenta handledningssystem, robotik, transport och artificiell intelligens. De kommer att jobba under handledning av KTH-forskare som är knutna till Digital Futures, ett tvärvetenskapligt forskningscentrum baserat på KTH. Centrets fokus är att forma ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart samhälle genom digital transformation.

På UC Berkeley kommer KTH-studenterna att arbeta med generativ AI, marin energi och hybridfordon under överinseende av forskningsledare vid det amerikanska universitetet.

– Studenterna kommer att få uppleva livet som forskare i en annan internationell miljö än den egna. Det är en möjlighet att lära sig hur man bygger sina nätverk inom akademin – och att förstå hur det fungerar, säger Anna Kiefer, rådgivare i internationella frågor till KTH:s rektor.

Hon tillägger att UC Berkeley tillför en ny dimension till praktikprogrammet, vilket i sin tur ger en grund för att bygga närmare relationer med ett ledande amerikanskt universitet.

De två lärosätena har en lång historia av samarbete att bygga vidare på.

gruppbild studenter
Sommarpraktikanterna från KTH. Från vänster: Felix Askenberger, Nora Dunder, Saga Lundborg och Noah Eriksson Tewolde Berhane. Ej med i bild: Giancarlo Herring-Calvo, Viktor Lundqvist.

– Det här utbytesprogrammet bygger på många års forskning och akademiskt samarbete mellan UC Berkeley och KTH. Vi är glada över lanseringen och den forskningserfarenhet och kulturella berikning som det kommer att ge studenter från båda universiteten, säger Larry Rohrbough, verkställande direktör för C3.ai Digital Transformation Institute @ Berkeley.

En av studenterna från UC Berkeley som deltar i det åtta veckor långa programmet är Daisy Kerr, som rekommenderades av sin handledare, professor Daniel Kammen, chef för Renewable and Appropriate Energy Laboratory (RAEL) vid Berkeley. Hon kommer att forska om spridningseffekter av urbana utsläppsminskningar i Stockholm.

– Jag tittade på den energiforskning som bedrivs vid KTH och tyckte att det var riktigt intressant. Jag beundrar hur Stockholm hanterar hållbarhetsfrågor och tycker att det är en fantastisk möjlighet att få komma hit och lära mig mer om hur ni gör saker. Förhoppningsvis kommer jag att bidra här, och ta med mig några lärdomar tillbaka till USA och bidra där, säger Daisy Kerr.

Nora Dunder, masterstudent i datavetenskap vid KTH, har precis flyttat in på International House på Berkeleys campus. "Vi får gratis måltider varje dag och den är riktigt god", säger hon.

Nora Dunder kommer att arbeta med att utveckla en skalbar maskininlärningsmetod för att översätta Berkeley-professorn Zach Pardos öppna adaptiva handledningssystem för studenter i Sverige som läser ett basår som förberedelse för universitetsprogram.

– Allt material och innehåll måste översättas till svenska. Inte bara ordagrant, utan den kulturella översättningen – att ta hänsyn till hur svenska läroböcker ser ut, vilka problem vi använder i Sverige. Det kan skilja sig mycket från vad som används i USA, säger Nora Dunder.

Att bekanta sig med labbmiljön och närområdet har varit en ögonöppnare på flera sätt för Nora Dunder. Hon säger att vistelsen inte bara är hennes introduktion till laboratoriearbete - det är också hennes första besök i USA.

Förutom möjligheten att lägga till en imponerande erfarenhet till sitt CV, säger Nora Dunder att praktiken erbjuder ett sätt att bidra till hennes intresse för utbildning.

– Det här kommer förhoppningsvis att underlätta för studenter i Sverige, säger Nora Dunder.

I Summer Research Program ingår besök på Ericsson Imagine Studio, Xylem Water Solutions och Stockholms stadshus. Programmet innehåller också paneler om livet inom industrin och akademin, liksom möjligheter att träffa doktorander, delta i workshops och sociala aktiviteter.

Text: David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se