Tanzania modell för ny pedagogisk satsning

porträttfoto Faith Hungwe
Faith Hungwe är en av de tolv utbytesstudenter som deltagit i årets Maggan-hubb. Foto: Peter Asplund.
Publicerad 2024-06-26

Behovet av nya hållbara lösningar på samhällsproblem är stort, och tiden knapp. I en ny satsning, Maggan-hubben, får KTH-studenter chans att engagera sig i komplexa samhällsutmaningar kopplade till hållbar utveckling.

Lena Gumaelius, föreståndare för KTH:s Global Development Hub (GDH), är ansvarig för den nya satsningen:

– Det är en plattform som leds av studenter där företag, lärare och studenter möts och diskuterar problem och lösningar. Att etablera fysiska platser där studenter engagerar sig tillsammans med företag redan när de studerar på KTH är en framgångsfaktor för att KTH ska kunna utbilda morgondagens anställda som ska verka för en hållbar samhällsutveckling.

Lösningar på verkliga samhällsutmaningar

Tanken med Maggan-hubben kommer från samarbeten inom ramen för GDH GDH strävar efter att hitta hållbara lösningar på aktuella samhällsutmaningar  genom samarbeten med universitet i Kenya, Tanzania, Rwanda och Botswana.

porträttfoto Lena Gumaelius
Lena Gumaelius, föreståndare för KTH:s Global Development Hub (GDH). Foto: Peter Asplund

– Vi har blivit inspirerade av vårt samarbete med University of Dar Es Salaam i Tanzania, som utvecklat ett system för olika samhällshubbar där exempelvis UNICEF bidrar med samhällsutmaningar i en av dem. I den hubben har studenterna bland annat löst problem kopplade till mammor och deras barn.

Behöver inte vara high tech

Satsningen kan fungera på lite olika sätt. Studenter kan engagera sig via sina studier då det är möjligt att vika examensjobb till en specifik samhällsutmaning. Lärare kan se till att hela eller delar av kurser adresserar specifika utmaningar. Företag kan utveckla sitt sätt att se på hur deras verksamhet på bästa sätt bidrar till önskad samhällstransformation.

– Det handlar om att förstå vilka typer av förändringar som behöver genomföras för att samhället ska vara mer hållbart. Innovationer som tas fram kan vara alltifrån en idé, ett policydokument för förändring eller enkla, innovationer. Lösningarna behöver inte alltid vara high tech. Det går till exempel att köra internet via elnätet.

Vikten av att vara ärlig

Faith Hungwe är en av de tolv utbytesstudenter som deltar i årets Maggan-hubb. Hon har precis avslutat sin master i MSc Molecular Techniques in Life Science, ett program som ges av KTH, KI och Stockholms universitet tillsammans. Från början kommer Faith från Zimbabwe. Hon lyfter att det är diskussionerna som är det viktigaste med utmaningsdriven utbildning, inte nödvändigtvis en lösning i form av en produkt eller tjänst.

porträttfoto Magnus Eneberg
Magnus Eneberg, forskare vid enheten integrerad produktutveckling och design samt projektledare för Maggan-hubben. Foto: Privat

– Det är betydelsefullt att vara ärlig när olika problem diskuteras. Det är inte helt lätt. I mitt fall kan det handla om vad som hänt i samband med koloniseringen av afrikanska länder. Hur vi förlorat olika traditioner som trängts undan av mer västerländska sätt att leva. Där vi en gång i tiden levde hållbart, i samklang med naturen, säger Faith Hungwe.

Diskussionerna en central del

Magnus Eneberg, forskare vid enheten integrerad produktutveckling och design samt projektledare för Maggan-hubben, håller med om att diskussionerna mellan studenter och organisationer är en mycket central del i den pedagogiska satsningen. För att verkligen skapa varaktiga och hållbara lösningar på samhällsutmaningar behöver man stanna upp i problemformuleringsfasen och på djupet förstå bakomliggande sociala strukturer, värderingar, drivkrafter och normer.

– Årets Maggan-hubb kan ses som ett prototypande kring nya former för lärande och en observation är att det skulle vara fördelaktigt om det fanns utrymme för fler möten mellan organisationer och studenter. I den gemensamma diskussionen uppstår ett ömsesidigt lärande där olika perspektiv kan mötas, säger Magnus Eneberg.

Text: Peter Asplund

Maggan-hubben

• Global Development Hub, GDH, startades 2017 med syfte att bidra till global hållbar utveckling enligt Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling.
  • Margareta Norell Bergendahl, tidigare vicerektor för samverkan på KTH, har vunnit pris  för hennes initiativ Maggan-hubben, ett nav för utveckling av utmaningsdriven utbildning och forskning.
  • Kunskapsöverföringen sker mellan olika nationer och kontinenter som befinner sig på olika platser och i skiftande utvecklingsstadier. Till exempel att svenska universitet lär sig av lärosäten i Tanzania.
  • 66 studenter sökte till att delta i Maggan-hubben, 12 antogs.
Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH