Från vd-roll till affärscoach på KTH
![Porträtt på Eva Halén framför ett trappräcke](/polopoly_fs/1.1340802.1717155558!/image/Eva-Halen.jpg)
Efter årtionden som vd på storbolag återvände hon till universitetet – nu i rollen som affärscoach. Idag hjälper hon forskare och studenter att förverkliga sina drömmar genom KTH Innovation.
– Jag vill uppmana alla med KTH-koppling som brinner för samhällsnyttiga idéer och uppfinningar att ta chansen att testa dem på marknaden med vår hjälp, säger Eva Halén.
Efter nära 30 år som företagsledare bytte
Eva Halén
för två år sedan bana i livet och återvände till skolvärlden. På
KTH Innovation
är hon en av nio affärsutvecklare som guidar KTH-anknutna personer som vill utforska sina innovations-idéer.
– Vi är en grupp coacher med olika profiler och jättestora nätverk, många av oss har själva både startat och drivit företag. Hos oss kan forskare och studenter få hjälp att ta sina uppfinningar till marknaden – helt förutsättningslöst, ”no strings attached”, säger Eva Halén.
![porträtt Eva Halén](/polopoly_fs/1.1341100.1717155397!/image/eva%20innovation%20portr%C3%A4tt2.jpg)
Hon är utbildad civilingenjör och ser sin tekniska bakgrund som en stor fördel i sin yrkesroll.
– När jag tog KTH-examen i maskinteknik 1990 befann sig Sverige i lågkonjunktur, det fanns inga jobb för många av oss nyutexaminerade maskiningenjörer. Jag hade gjort mitt exjobb på Electrolux, och lärt mig tyska genom ett stipendium från Tysk-svenska handelskammaren, så jag lyckades få anställning som utvecklingsingenjör på Electrolux – i Tyskland.
Eva Haléns karriär tog fart, och hon blev efter några år vd för två svenska dotterbolag inom Electrolux-koncernen: Home och Service.
– Jag hade alltid drömt om att leda grupper och människor, och jag märkte snabbt att alla svåra frågor i en verksamhet förr eller senare hamnar på vd:s bord…
"Det viktigaste är att lyssna"
Hon berättar att hon som ansvarig för servicedelen, som var ett av hennes första chefsjobb, utvecklade en ”viss telefonskräck”.
– Vem som helst kunde ringa mig och klaga på typ vad som helst. Jag fick hantera mycket ilska i kundsamtal och klarade upp situationerna dels genom att ha kunskap om själva tekniken bakom produkterna.
– Dessutom fick jag hjälp av en erfaren kollega som sa att ”Det viktigaste är att lyssna, inte prata. Först måste man laga människan och sedan maskinen”.
Som nästa steg i karriären arbetade hon i fem år som Sverigechef på hörselteknikföretaget Audika, med personalansvar för 200 medarbetare, och hon gick sedan vidare till att bli vd för ett nystartat forskardrivet bioteknik-bolag.
– Där medverkade jag till att ta produkten från labbet till kunden. VI gick från i princip noll till ett par miljoner i omsättning under min tid i företaget.
Vilka egenskaper ser du som viktiga för att lyckas med sina idéer och innovationer?
– Jag skulle säga att man gynnas av att vara lite äventyrlig, och att nyfikenhet och genuint intresse räcker långt. Man behöver inte ens själv ha en idé för att ta hjälp av oss, man kan välja att se startup-företag som en karriärväg. Kanske vill man bli chef och jobba med att utveckla någon annans affärsidé – våra team letar och behöver alltid många olika typer av personer.
Vilken sorts affärsidéer och innovationer vill du själv allra helst engagera dig i att vidareutveckla?
– Min personliga favorit är produktidéer där hårdvara kombineras med mjukvara: konkreta innovationer inom traditionella områden, som exempelvis medicintekniska lösningar som kan påverka många människors liv. Sånt som ofta glöms bort i hajpen kring AI och kvantmekanik.
Text: Katarina Ahlfort
Foto: Juliana Wiklund