KTH-studenternas mjukvara verifierar mediciners äkthet

Porträttfoto på KTH-studenterna Kristina Hoang och Fabian Forsberg
KTH-studenterna Fabian Forsberg och Kristina Hoang har utvecklat en lösning för att se om läkemedel är äkta. Foto: Magnus Glans
Publicerad 2024-08-14

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är cirka tio procent av världens mediciner antingen av undermålig kvalitet eller förfalskade. Detta orsakar enligt FN en halv miljon dödsfall årligen, bara i Afrika. Civilingenjörsstudenterna Kristina Hoang och Fabian Forsberg på KTH har uppfunnit en lösning på problemet.

– Det är väldigt lönsamt att förfalska läkemedel eftersom de har hög vinstmarginal. Patienter har ofta inget annat val än att köpa billiga, förfalskade alternativ. Ibland fungerar dessa, ibland inte, patienterna tar risken eftersom de inte har råd med det äkta originalet, säger Kristina Hoang.

Falsk malariamedicin dödar hundratusentals

Kristina Hoang pluggar andra året på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi. Tillsammans med Fabian Forsberg som läser tredje året på samma program har hon fått stöd från KTH Innovation  för att utveckla en mjukvara som kan skilja ut förfalskad medcin från äkta.

Det främst anledningen till studenternas mjukvara är det varje år dör över 250 000 människor på grund av falsk malariamedicin. Runt 170 000 människor, främst barn, avlider av förfalskade mediciner som utger sig för att behandla lunginflammation. Dessa är de två mest utsatta medicingrupperna, enligt Kristina Hoang.

– 500 000 dör varje år bara i Afrika. Den globala siffran är förmodligen betydligt högre eftersom problemet även är omfattande i Sydostasien, säger Fabian Forsberg.

Globala marknad värd över 200 miljarder dollar

Mjukvaran studenterna utvecklat är ett system för att följa mediciners serienummer genom hela produktens försörjningskedja. Varje part som hanterar produkten registrerar vilka serienummer de tar emot och skickar vidare.

En mobiltelefon och en så kallad QR-kod.
500 000 dör varje år bara i Afrika, på grund av dåliga läkemedel. Det vill KTH-studenterna ändra på.

– På detta sätt kan man spåra mediciners hela resa fram till apoteket, vilket säkerställer att produkterna är äkta när de når slutkonsumenten. Genom att använda vår app kan apotek och patienter enkelt skanna och verifiera serienumret på medicinen för att bekräfta dess äkthet, säger Fabian Forsberg.

Han tillägger att den globala marknaden för förfalskade läkemedel och mediciner är värderad till mellan 200 och 432 miljarder dollar, en mycket stor svart marknad.

– Utöver det drabbar problemet främst dem som redan är ekonomiskt utsatta, vilket är en annan viktig ekonomisk aspekt av problemet, säger Kristina Hoang.

På marknaden så snart som möjligt

Ursprungligen utvecklade Kristina Hoang och Fabian Forsberg autentiseringslösningar för lyxprodukter. Det skulle dock inte dröja innan de insåg att behovet var större globalt för verifiera mediciner.

När tänker ni att mjukvaran ska finnas på marknaden?

– Vi har en så kallad Minimum Viable Product, MVP, och vill påbörja pilottester så snart som möjligt för att vidareutveckla produkten baserat på kundernas behov. Målet är att ha en färdig produkt på marknaden så snart som möjligt, säger Kristina Hoang.

Hon forsätter berätta att mjukvaran vänder sig främst till läkemedelsverk i regioner där problemet är som störst. Mjukvaran är skapad så att både apotek och patienter kan använda sig av lösningen för att verifiera att medicinen de köper är äkta.

Text: Peter Asplund ( p3t3r@kth.se )

Faktaruta

• Minimum Viable Product översatt till svenska blir "Minsta livskraftiga produkt", vilket betyder en tidig version av en produkt eller tjänst med precis tillräcklig funktionalitet för att möta kundernas behov.
  • Enligt WHO är cirka tio procent av världens mediciner  antingen av undermålig kvalitet eller förfalskade. Det orsakar Detta orsakar enligt FN en halv miljon dödsfall årligen , bara på den afrikanska kontinenten. Varje år dör cirka 260 000 människor av förfalskade malariamediciner. Cirka 160 000 människor, främst barn, dör av förfalskade mediciner som utger sig för att behandla lunginflammation. Den globala marknaden för förfalskade läkemedel är värderad till mellan 200 och 432 miljarder dollar .