Jan Ellenberg ny direktör för SciLifeLab

Porträtt
Jan Ellenberg kommer närmast från European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i Heidelberg. (Foto: Stuart Ingham/EMBL)
Publicerad 2024-06-28

SciLifeLabs styrelse har utsett professor Jan Ellenberg till ny direktör. Vid sidan av denna roll kommer Jan Ellenberg även att bli professor vid Karolinska Institutet och affilierad professor vid KTH och Stockholms universitet. Han efterträder professor Olli Kallioniemi, som har varit föreståndare för SciLifeLab sedan 2015.

Jan Ellenberg kommer närmast från European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i Heidelberg, där han är chef för enheten för cellbiologi och biofysik samt chef för EMBL Imaging Centre.

– Jag är hedrad och glad över att ta mig an rollen som direktör på SciLifeLab, med dess starka internationella rykte för att främja tvärvetenskapligt samarbete och driva spjutspetsforskning inom livsvetenskaperna. Jag ser fram emot att leda den framtida utvecklingen av SciLifeLab, i en tid av aldrig tidigare skådade möjligheter där livsvetenskaperna börjar göra levande system förutsägbara och blir allt viktigare för samhället, säger Jan Ellenberg.

Banbrytande forskning inom cellbiologi

Han är känd och prisbelönt för sin banbrytande forskning inom cellbiologi, särskilt inom områdena avancerad bildbehandling och studier av celldelning. Han har också omfattande erfarenhet av ledarskap i uppbyggnaden av paneuropeisk forskningsinfrastruktur, efter att ha samordnat etableringen av Euro-BioImaging ERIC och EMBL Imaging Centre. Jan Ellenberg har även tidigare varit ordförande för SciLifeLab International Advisory Board.

Som professor vid KI, KTH och SU ska Ellenberg också bygga upp en ny forskargrupp inom ämnena celldelning och nukleär organisation.

Text: Johanna Blomqvist ( jb3@kth.se )

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH