Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

KTH Innovation Discovery Program

Om programmet

Det här programmet är utvecklat för dig som är forskare på KTH (från doktorand till professor). Det är perfekt för dig som är nyfiken på innovation, men som inte har så mycket erfarenhet ännu.

Du behöver inte ha en idé för att delta. 

I Discoveryprogrammet får du konkret och relevant kunskap om hur man faktiskt gör när man tar ett forskningsresultat från labbet till marknaden i en serie korta workshops.

Du får också undersöka om din egen forskning skulle kunna bli en innovation och reda ut om och i så fall hur du skulle kunna vara med på en sådan resa.

På fem timmar kommer du lära dig:

  • Hur man går från idé eller forskningsresultat till en ny produkt eller tjänst.
  • Om det finns spännande resultat i din egen forskning.
  • Vilka kompetenser som behövs när man utvecklar en idé och vilken roll du själv skulle kunna ta.
  • Hur du kan förklara vad du jobbar med så att folk förstår och vill veta mer. 
  • Vad ord som kommersialisering, impact, nyttiggörande och innovation faktiskt betyder.
  • Hur du kan skydda din forskning och vilken rätt du har att jobba med kommersialisering parallellt med din forskning. 
  • Vilka finansieringsmöjligheter som finns för att till exempel söka patent eller utveckla en prototyp.
  • Hur du kan ta kontakt med organisationer och får reda på om de är intresserade av din forskning.
  • Hur du kan kombinera forskning och företagande och hur företag fungerar. 

Tidigare deltagare om Discoveryprogrammet

Katia Gallo

Så tycker tidigare deltagare

"Discovery-programmet är en fantastisk möjlighet att hjälpa dig att göra skillnad och maximera effekten av din forskning på KTH."

- Katia Gallo, Professor i Nanostrykturfysik vid KTH. Gick Discoveryprogrammet våren 2022. 

Hör från tidigare deltagare

Programmets innehåll

Bra att veta

Programmet innehåller: Fem lunchworkshops klockan 12.00-13.00. Möjlighet till ett individuellt möte med en affärsutvecklingscoach från KTH Innovation. Workshops kommer ske både fysiskt och digitalt.

Programmet ges: Två gånger per år.

Viktiga datum: Workshops på onsdagar följande datum: 9 oktober (på Teknikringen 1), 23 oktober (digitalt på Zoom), 6 november (på Teknikringen 1), 20 november (digitalt på Zoom), 4 december (på Teknikringen 1)

Anmälan: Anmälan till Discoveryprogrammet öppnar igen vårterminen 2025.

Kostnad: Programmet är kostnadsfritt.

Vem kan vara med? Forskare vid KTH som är nyfikna på innovation och vill lära sig mer om impact, d.v.s. att nyttiggöra forskningsresultat.

Efter programmet: Du kommer ha ökat dina kunskaper om innovation och entreprenörskap, veta vad som behövs för att ta forskningsresultat till marknaden, och vilket stöd du kan få från KTH Innovation och andra. Du kommer också ha en bättre förståelse för om det finns spännande resultat i din egen forskning som skulle kunna nyttigöras, kanske som ett patent, en licensierad teknik eller ett forskarbolag. 

Är programmet poänggivande? Nej, Discoveryprogrammet är inte poänggivande. 

Varför ska jag gå Discovery Program? 

Det här programmet är perfekt för dig som är nyfiken på innovation och vill lära dig mer, men som ännu inte är säker på om det är något för dig.

Att ha erfarenhet av innovation och impact blir allt mer meriterande inom akademin. Om du har koll på potentialen i din forskning så kommer du skriva bättre ansökningar och öka din chans att säkra finansiering för din forskning.

Nya innovationer behövs också ständigt för att möta samhällets utmaningar.

Utöka ditt nätverk

I programmet kommer du lära känna andra forskare på KTH, träffa KTH Innovations team och forskare som själva startat företag baserat på sin forskning. Det skapar nya kreativa perspektiv och idéer.

Lär dig av experter

Vi på KTH Innovation har utvecklat programmet speciellt för dig som är forskare på KTH. Programmet leds av experter med stor relevant erfarenhet och kunskap inom innovationsutveckling. 

Hitta innovationen i din forskning

Under programmet får du möjlighet att prata med en coach från KTH Innovation. Tillsammans försöker ni hitta spännande idéer eller resultat att som skulle kunna gå att ta vidare mot marknaden.