Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Buddy

Din kompis i vardagen

Omslag

Buddy

Projektbeskrivning


Uppdraget är att ta fram ett hjälpmedel vars huvudfunktion är att ge stöd vad avser uppfattning, orientering och hantering av tid, för barn och ungdomar som är i behov av tidsstöd i sin vardag.

Det huvudsakliga syftet med ett tidshjälpmedel för barn och ungdomar är att främja deras utveckling, autonomi och självbestämmande. Att uppfylla dessa syften skulle innebära en större delaktighet och mer jämlikhet, något som är centralt i arbetet mot de globala målen för social hållbarhet.

MF 1062, B1

Analys

Buddy

Analys

En av de viktigaste utmaningarna i vår analysfas var att få en god förståelse för målgruppen. Vi började med att samla information i stora kvantiteter, vi skickade ut en enkät som genererade 901 svar, och kom att bli en betydande del i vår research. Vi gick även ned på individnivå och genomförde intervjuer med personer med insikt i målgruppen, däribland Björk Markström som arbetat med barn med NPF-diagnoser i skolmiljö och privat och Kristin Väinloo som arbetar som lärare på en särskola.

Vi tog även del av studier riktade mot barn och unga kopplade till tekniska hjälpmedel, samt branschstandarder med inriktning på kognitiv tillgänglighet, hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar samt tidshantering i dagliga aktiviteter. Vi genomförde även en marknadsanalys där vårt fokus låg på att undersöka dagens utbud av tidshjälpmedel, och att identifiera de hål som idag finns på marknaden.

Slutligen konstruerade vi fyra personor som vi använde då vi undersökte olika kundresor, vilket visade sig vara ett effektivt verktyg för fördjupad förståelse för målgruppen.

Koncept

Buddy

Koncept

Med vår research som språngbräda och de fem ledorden som riktmärken började vi generera idéer. För att hitta innovativa lösningar och angripa uppgiften från olika håll använde vi oss av en mängd metoder: braindrawing, brainwriting, idématris samt uppföljande utvärdering.

Detta mynnade ut i en uppsjö av potentiella produkt-kandidater. För att smalna av vårt itererande använde vi oss av modellbygge, och återgick till kundresorna vi konstruerat i analysfasen. Slutligen mynnade processen ut i tre konkreta koncept:

Atlas - en tidskarta som visualiserar tid koppla specifika schemahändelser till platser, med en mjukvaru-utformning inspirerad av “quests” och datorspelsdesign.

Dagny - ett kroppsburet digitalt tidshjälpmedel inspirerat av en smartklocka, där idén var att visualisera tiden som en tidslinje med färgkodning som symboliserar dygnet.

Buddy - en virtuell vän som guidar brukaren genom vardagen, och som genom en personlig relation till brukaren motiverar till användning och uppmuntrar att genomföra dagens aktiviteter.

Konceptgenereringen uppföljdes av ytterligare iterationer av skissarbete och modellbygge. Processen mynnade ut i en korsbefruktning av de två senare koncepten – Dagny och Buddy, en kombination som uppfyllde våra fem nyckelord.

Buddy

Slutprodukt

Buddy är en snäll, trygg och smart vän i vardagen som genom notiser och konfirmationer uppmuntrar och stöttar dig i allt från att vakna på morgonen till att packa skolväskan.

Buddy bor i ett universum med samma dygnsrytm och väder som platsen du bor på, när solen går ned hos Buddy går den också ned hos dig.

Buddy kan ditt namn, och delar dina behov - när du äter blir Buddy mätt, och blir Buddy blir nödig då det är dags för dig att uträtta dina behov.

Buddy kan anpassas till just dina preferenser: Hen kan visualisera tid på det sätt som passar dig bäst, och hen kan vibrera, spela upp melodier och visa animationer.

Vilka aktiviteter och behov som Buddy påminner om, samt hur Buddy kommunicerar, kan anhöriga enkelt styra genom MyAbilia.

Buddy består av en kropp i hårdplast som rymmer nätverkskort, vibrationsmotor, batteri, USB-C-uttag, och högtalare.

Kroppen skyddas av ett skal i silikon som kan fästas i en nyckelring eller i det medföljande armbandet.

Skalet har en mjuk utformning med rundade hörn, och kommer i en lugnande dimblå färg.

Alla färgval görs i Buddys interface, för att se till att just du får den Buddy du vill ha, oberoende av inköp av exempelvis landsting.

Poster

Buddy poster (pdf 854 kB)

Projektmapp

Buddy projektmapp (pdf 2,7 MB)