Rubriker med innehåll från kursplan DH2628 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är uppbyggd efter en serie designövningar tillsammans med litteraturseminarier för att ge praktisk erfarenhet av etablerade metoder inom området interaktionsdesign:
metoder för att utforska en designrymd: studier av befintlig interaktion, utforskning av tekniska designverktyg, state-of-the-art analys, mood boards med användare,
metoder för att stödja designbeslut: interaktionskritik, parallelldesign, personas, strukturerad brainstorming,
metoder för att utveckla alternativ: scenarier, skisser, lo-fi prototyper, videoprototyper, prototyper med moderna programvaror och toolkits,
metoder för sammansättning och presentation: finjustering och testning av ffungerande prototyper med och utan användare, presentation av slutlig design online med text, bilder och video.
Alla övningar utförs genom konkreta designprojekt i grupper om 2-3, i kombination med individuella uppgifter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
självständigt välja och tillämpa metoder inom ramen för aktiviteter som utforskande av en designrymd, konceptuell design, prototyping och presentation av interaktiva system,
med hänvisning till akademisk forskning diskutera hur olika designmetoder kan stödja utforming och teknisk realisering av interaktiva system,
redogöra för och argumentera kring metodval givet tekniska begränsningar och möjligheter, användningskontext, samt kunskap och resurser i projektgruppen
självständigt välja och använda tekniska verktyg för interaktionsdesgn.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen information tillagd
Rekommenderade förkunskaper
Någon av kurserna DH1620 Människa-datorinteraktion och DH2620 med samma namn.
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
PRO1 -
Projekt,
7,5 hp,
betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt måste du:
genomföra alla uppgifter och presentera dem i klassen och online
vara närvarande och aktiv vid seminarierna (du får missa två seminarier)
uppdatera en individuell studielogg som kortfattat dokumenterar varje projekt som genomförts i kursen.
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.