Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH2628 Metoder för interaktionsdesign 7,5 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2026 ixd-metod programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-03-13
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60261

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH2628 (HT 2021–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH2628 (HT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd efter en serie designövningar tillsammans med litteraturseminarier för att ge praktisk erfarenhet av etablerade metoder inom området interaktionsdesign:

  • metoder för att utforska en designrymd: studier av befintlig interaktion, utforskning av tekniska designverktyg, state-of-the-art analys, mood boards med användare,
  • metoder för att stödja designbeslut: interaktionskritik, parallelldesign, personas, strukturerad brainstorming,
  • metoder för att utveckla alternativ: scenarier, skisser, lo-fi prototyper, videoprototyper, prototyper med moderna programvaror och toolkits,
  • metoder för sammansättning och presentation: finjustering och testning av ffungerande prototyper med och utan användare, presentation av slutlig design online med text, bilder och video.

Alla övningar utförs genom konkreta designprojekt i grupper om 2-3, i kombination med individuella uppgifter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

  • självständigt välja och tillämpa metoder inom ramen för aktiviteter som utforskande av en designrymd, konceptuell design, prototyping och presentation av interaktiva system,
  • med hänvisning till akademisk forskning diskutera hur olika designmetoder kan stödja utforming och teknisk realisering av interaktiva system,
  • redogöra för och argumentera kring metodval givet tekniska begränsningar och möjligheter, användningskontext, samt kunskap och resurser i projektgruppen
  • självständigt välja och använda tekniska verktyg för interaktionsdesgn.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Någon av kurserna DH1620 Människa-datorinteraktion och DH2620 med samma namn.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkänt måste du:

  • genomföra alla uppgifter och presentera dem i klassen och online
  • vara närvarande och aktiv vid seminarierna (du får missa två seminarier)
  • uppdatera en individuell studielogg som kortfattat dokumenterar varje projekt som genomförts i kursen.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik, Informations- och kommunikationsteknik, Informationsteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Ej öppen för studenter från Masterprogrammet i Interaktiv medieteknik som istället läser DM2601

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex