Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Waitress sparar tid och pengadiskussioner

Publicerad 2017-03-29

Genom appen Waitress kan restaurangbesökare beställa mat, dela på notan och betala direkt i telefonen. Nu används KTH-doktoranden Alexander Ynglings mobil-lösning av ett antal restauranger i svenska shoppinggallerior.

Unga, hungriga och missnöjda. 2015 gjorde en yngre generation av kroggäster tummen ner när de tog plats vid matborden.
Åtminstone om man fick tro den statistik – och rubrik – som presenterades i datainsamlings-företaget Norstats undersökning samma år.

Bara 66 procent av alla tillfrågade gäster i åldrarna 18 till 29 år tyckte att det gick smidigt att få kyparens uppmärksamhet.
75 procent hävdade att de någon gång under det senaste året känt sig missnöjda med servicen. Dessutom delade 46 procent av gästerna på notan.

När Alexander Yngling, som ligger bakom flera lyckade IT-startups, tog del av siffrorna blev han inte förvånad.
– Jag upplevde en frustration över att jag inte kunde betala med min mobil och resa mig och gå når jag var klar på en restaurang, säger han.

– Det var också frustrerande för mig att vara tvungen att vinka på personalen för att få betala. Inga tjänar på den situationen, varken personalen eller kunden. Nästan alla har en smartphone i fickan och vi är vana med att checka in på en flight eller betala räkningar i mobilen. Varför inte betala på liknande sätt för maten?

Så föddes Waitress – den idé och sedermera app som är anpassad till dagens nya generation restaurangbesökare som ”har vuxit upp med teknik och fattar hur teknik funkar”.
– De förväntar sig att om det är tekniskt möjligt att lösa ett problem så fixar någon det. De gillar att saker kan gå i deras tempo, snabbt och effektivt om de behöver det, men i lugn och ro om de har tid till det, säger Alexander Yngling.

Han ligger bakom utvecklingen av appen Waitress som delar namn med företaget. Med appen kan restaurangbesökaren beställa, dela på notan och betala direkt i telefonen.
Tillsammans med medgrundarna Daniel Eriksson och Jeremias Andersson hade Alexander Yngling tidigt en tanke att skapa ett slags Uber för restauranger. Han förklarar:

– Jag funderade på varför just taxiföretaget Uber kändes så trevligt för mig. Varför är inte traditionell taxi samma sak; man får väl samma produkt? Man körs från A till B och betalar. Är det att jag kan betala i min telefon istället för att dra kortet? Nej, det går typ lika snabbt. Är det att jag gillar att någon öppnar dörren för mig som om jag har privatchaufför? Nej, det är för pretentiöst. Det måste vara något annat.

– För mig känns Uber bra för att föraren känner mig: ”Hej Alexander! Trevligt att se dig.” Hen vet vart jag ska. När jag kommer dit öppnar jag dörren, hoppar ut och får ett ”Ha en trevlig dag!”. Den sista delen av upplevelsen var inte betalmomentet. En frustrerande upplevelse på slutet kan förstöra en hel upplevelse, och det gäller också på en restaurang.

Med Waitress, förklarar Alexander Yngling, vet personalen vad kunden heter och om hen har varit på besök tidigare.
– När jag som kund ska ha takeaway kan de ge mig påsen med mat och säga hej med ett leende utan att fokusera på betalningen. Samma med bordsbeställning, de vet vad jag heter när de kommer med maten och jag kan betala och gå när jag behöver. Allt utan att stressa.

Tycker den nya generationen att servicen och väntetiderna på restauranger är ett problem?
– Jag tror snarare att det handlar om onödig väntan. De väntar gärna på något om de tycker att det är värt det. Men om de ser att man kan ta bort onödig väntan så blir den ett stort irritationsmoment.

– Vi har skämtat internt om att Waitress skapar customer pain. Om man börjar använda Waitress och fattar hur effektivt det kan vara, så blir det mycket jobbigare att köa på en restaurang som inte har tjänsten, säger Alexander Yngling.

På frågan om Waitress utvecklat en nyskapande lösning svarar han att ”alla delarna har funnits förut” – med ett blixtsnabbt tillägg:
– Men har helheten funnits? Har användarupplevelsen funnits förut? För att skapa en produkt som många ska använda måsta man bygga en upplevelse som är bra. Det kan vara att kombinera saker som redan har funnits med nya saker och paketera det på ett smidigt sätt, så att helheten är ny.

– Waitress är nyskapande ur ett konsumentperspektiv för att det inte redan finns en konkurrent som gjort något liknande. Är tekniken så nyskapande att jag publicerar forskningsartiklar om det? Nej, om det var så skulle jag nog inte våga bygga en produkt på tekniken än.

Alexander Yngling är doktorand på KTH med inriktningen interaktionsdesign och har en lång erfarenhet av att bygga skalbara system. Han menar att interaktionsdesign passar väldigt bra in med entreprenörskap.

– När man vill bygga en produkt behöver man fatta ett behov, och för att göra det behöver man fatta människor. Sen behöver man utvärdera och förbättra sin produkt. Interaktionsdesign omfattar precis detta.
– Det nyskapande i Waitress handlar mycket om just interaktionsdesign, om hur vi har byggt en tjänst som låter kunder och restaurangpersonal kommunicera i realtid på ett naturligt sätt.

Den tidigt utbasunerade visionen var att lansera konceptet i drygt 100 länder, men enligt Alexander Yngling fokuserar man idag mer på att förbättra produkten än på antalet länder.
– Målet är att ha de mest nöjda användarna. Nöjda kunder ger nya möjligheter, och nya möjligheter ger expansion.

Waitress samarbetar idag med exempelvis CityCon (som äger Kista Galleria), Unibail Romdamco (som äger Mall of Scandinavia) och ett antal restauranger i shoppinggallerian Mood.
Samtliga restaurangföretag kopplade till Waitress ligger i dagsläget i Stockholm, men i kikarsiktet finns tankar på att expandera i flera städer – från huvudstäder i Europa till mellanstora städer i Sverige.

– Vi ska vara en tjänst som nya restauranger kan anmäla sig till och börja använda. De administrerar sin egen meny. Då gör det inget om restaurangen finns i en storstad eller inte, det räcker med att det finns användare på restaurangen som vill använda appen.

Hur hoppas du att tekniken i Waitress ser ut i framtiden?
– Jag tror att vi går bort från det som många tänker på i dag, med telefoner fulla av ikoner, med olika appar som alla har ett specifikt gränssnitt. Istället tror jag att vi får appar som interagerar genom konversationer – de kallas ofta för chat bots, och man kan skriva eller tala med dem.

– I framtiden kan Cortana (Microsoft), Alexa (Amazon), Siri (Apple) och Google Now att ta röstkommandon och förmedla information. Som kund kanske jag säger: ”Jag vill boka bord på en bra restaurang när jag är i Rom, ett ställe med bra osso buco och tiramisu”. Då kan vår chat bot hjälpa till. Jag har för övrigt redan börjat bygga på en sådan.

PERSONLIGT

Alexander Yngling

Bor: Växlar mellan Geilo (Norge) och Stockholm.
Aktuell som: Entreprenör och doktorand på KTH, med inriktningen interaktionsdesign.
Familj: Inga barn än, men ser fram emot att få.
På tallriken: Italiensk mat.
I glaset: Kloster Eberbach Steinberger Riesling.
På Spotify: http://spoti.fi/2hBuybU.
På tv:n: Ballers (HBO Nordic), You’re the worst (Netflix), Zootropolis (Viaplay).
I bokhyllan: The right kind of crazy (Adam Steltzner), An astronaut’s guide to life on earth (Chis Hadfield).
Oanad talang: Älskar att baka och laga mat, har gjort 750 fallskärmshopp, tävlat i MMA och är aktiv schackspelare.


Text Henrik Lenngren

Foto Marc Femenia

KTH Magazine 29 MARS, 2017

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2017-03-29