Kunder och studentkonsulter inom ramen för IIP. (Foto: Håkan Lindgren)

Virtuella lag löser verkliga utmaningar

Publicerad 2015-05-29

I dagarna sju har KTH haft besök av över 60 studenter från hela världen, som arbetat virtuellt för att leta lösningar på olika företags utmaningar. När innovationsprogrammet IIP höll sin årliga konferens var det upp till bevis.

Programmet, , är en global, icke vinstdrivande, studentbaserad organisation med fokus på entreprenörskap, innovation och teknik. Det är också och ett samarbete mellan studenter, lärosäten och företag. Omkring 100 studenter från Singapore, Taiwan, KTH, University of Illinios i USA, NTU i Singapore, Israel och UNIST i Sydkorea är med i programmet.

– Det här har varit jättebra, även om det varit utmanande med ett internationellt team som undersökt den svenska marknaden, berättar Christopher Marken, projektledare på Expressen TV, som lett en av studentgrupperna.

Under tolv veckor har alltså lag med sex till tio studenter arbetat med en specifik utmaning som de fått i uppdrag av olika företag. De har kommunicerat och samarbetat från världens alla hörn med hjälp av sina datorer. Uppdragsgivarens projektledare har kommit med synpunkter under gång och hjälpt dem att hålla rätt riktning

För Expressens del fick studenterna undersöka marknaden för smartTV för att se var Expressen kan tänkas satsa framöver.

– De har varit grymma på att gräva fram fakta, hitta nya siffror och vi har fått en välgrundad omvärldsbevakning som kan ge oss strategiska inspel, säger Christopher Marken och får medhåll av kollegan Peter Frey, som kommit till KTH för att höra studentkonsulternas slutredovisning.

I KTH:s styrelserum är stämningen seriös och aningen nervös. Det är affärsklädsel som gäller när studenterna redovisar sina resultat och redogör bland annat för hur människors tv-tittande ser ut under en dag.

En rad företag har deltagit i IIP varav några är KTH-grundade som Help to help och Furhat. Ericsson, en av KTH:s strategiska partner, hade också valt att anlita ett globalt studentteam.

– IIP matchar verkligen KTH:s ambition kan man säga, genom att ge studenter såväl internationella som industriella erfarenheter, säger Erica Buck, projektledare på KTH.

IIP har funnits i ett par år och de samlas där det finns teknologiska kluster runt om i världen.

I fjol hölls kongressen i Silicon Valley och nästa år är det Chicagos tur.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se