Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Världens minsta trådlösa hörlurar

Publicerad 2015-12-01

Hamid Toosi och brodern Vahid drömde om att få ihop 400000 kronor på crowdfundingsajten Kickstarter för att kunna tillverka världens minsta trådlösa hörlurar. De fick 12 miljoner.

– Vi har lärt oss att våra kalkyler inte stämmer. Vi trodde vi skulle sälja 10 000 par hörlurar på ett år. Vi sålde 15 000 på en månad, konstaterar Hamid Toosi.
Han gick ut industriell ekonomi på KTH 2008 och jobbade som managementkonsult på Deloitte och Price Waterhouse Cooper.
Men när han våren 2014 fick idén att tillverka världens minsta trådlösa hörlurar sa han upp sig.

– Jag är i grunden en entreprenör precis som min bror Vahid som har gått på Handelshögskolan. Vi har samma driv att förverkliga våra idéer. Så det kändes självklart att vi skulle starta företag ihop.
Vahid Toosi har tidigare lanserat hälsodrycken ”Femme Boost” för kvinnor och är mer inriktad på marknadsföring, medan Hamid Toosi har ett stort intresse för innovation som går ihop med hans tekniska bakgrund från KTH.

Bröderna är uppväxta i Kungsängen utanför Stockholm. Idén med hörlurarna är deras första steg till att bygga en trådlös värld i framtiden.
– För mig är det lika självklart att framtiden är trådlös som att vi idag har mobiltelefoner istället för stationära telefoner, säger Hamid.
– Jag vill kunna lyssna på musik med hörlurar utan att behöva ha dem kopplade till mobilen. Till exempel när jag tränar.

Det tog ett år att utveckla hörlurarna som är lika små som Apples minsta hörlurar men som är helt trådlösa.
Hörlurarna kommunicerar via Bluetooth med mobiltelefoner, datorer, paddor och TV-apparater. De har en räckvidd på cirka 10 meter inomhus. Det minimala batteriet i dem kan laddas i vägguttaget men också i mobiltelefonen eller datorn, så det är enkelt att ladda hörlurarna även när man är ute på språng.

– Det räcker med 3 procent av telefonens batteri för att hörlurarna ska kunna ge ett aktivt lyssnande på 4,5 timmar. Och det fiffiga är att det går att använda hörlurarna medan de laddas.
Nyckeln till framgången är enligt bröderna det patenterade magnetiska laddningsinterface ”The Squircle” som gör att Pugz som första produkt i världen enkelt kan laddas och lyssnas på samtidigt genom ett stort urval av enheter.

När hörlurarna var färdigutvecklade i augusti i år startade bröderna insamlingskampanjen på crowdfundingsajten Kickstarter.
Av de projekt som finns utlagda där brukar cirka 1 procent få ihop över 100 000 dollar. Hamid och Vahid Toosi var nöjda med att få hälften och hade satt som mål att under 40 dagar skrapa ihop 400 000 kronor.

Men redan efter nio timmar uppnåddes det målet. När de 40 dagarna hade gått hade Pugz fått 12 miljoner kronor och hamnade därmed på Kickstarters 20-i-topplista genom tiderna. Inget svenskt företag har någonsin lyckats samla ihop så mycket på sajten.

Vid månadsskiftet januari/februari 2016 skeppas de första hörlurarna ut till kunder över hela världen. De tillverkas i Hong Kong och väger bara 15 gram.
Bröderna Toosis företag Pugz kommer att sälja dem via sin egen hemsida och eventuellt på några andra noga utvalda företags webshoppar.
– Det här är en produkt som lämpar sig väldigt väl att sälja på nätet. Den är superenkel att skicka.

Den stora efterfrågan på hörlurarna har förändrat brödernas liv. Nu tillbringar Hamid Toosi två veckor i månaden i Hong Kong för att övervaka tillverkningen och se till att få till stånd ett fungerande distributionssystem.
– Det känns helt fantastiskt att ha fått vara med om att utveckla en produkt från idé till färdigt koncept som det dessutom finns ett så stort intresse för.

En sista fråga, varför kallar ni ert företag Pugz, det engelska ordet för mops?
– De är små, behändiga och omtyckta, precis som våra hörlurar.

FAKTA

Hamid Toosi

Ålder: 34 år
Titel: VD och en av grundarna till Pugz.
Utbildning: Industriell ekonomi vid KTH.
Bor: I Vasastan.
Familj: Mamma, pappa och brodern Vahid som han grundade Pugz med.
Fritidsintressen: Idrott i alla former. Har hållit på med allt från fotboll till boxning.
Utmärkelser: Inget annat svenskt företag har lyckats samla in så mycket pengar på crowdfundingsajten Kickstarter.


Text Ann-Katrin Öhman

Foto Pugz

KTH Magazine 01 DECEMBER, 2015

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2015-12-01