Startskott för fler studentbostäder

Publicerad 2015-12-03

Bygget av103 nya studentbostäder har nu startats på KTH Campus. De kommer att vara klara för inflyttning våren 2017 och ligger på Drottning Kristinas väg.

Minister Kristina Persson avtäckte en tidskapsel vid byggstarten av nya studentbostäder på campus. (Foto: Camilla Cherry)

På plats vid spadtaget fanns bland andra Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor.

– Det här kommer att skapa ytterligare spets till KTH. I de två husen finns stora utrymmen för att tänka ut framtidens innovationer.  Det är bara att gratulera KTH för det här tillskottet till er förmåga att ligga i framkant för teknikutvecklingen, sade hon.

Under ceremonin avtäcktes en tidskapsel med diverse innovationer som visar hur teknikutvecklingen ser ut 2015 och vilken teknik vi använder oss av och omger oss med. Urvalet av saker som speglar vår tid har gjorts tillsammans med studenter på KTH. I kapseln fanns bland annat en mobiltelefon av senaste modell, ett aktivitetsarmband, en selfiestick och en 3D-utskrift av ett nudelpaket.

– Kapseln är ett bevis för vår innovationsförmåga så här långt och är det något som ger mig hopp för framtiden är det just teknikutvecklingen.

De två studenthusen byggs av ByggVesta på uppdrag av fastighetsägaren Grön Bostad, som har fokus på hållbart boende.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se