Minisatellit byggs på KTH

Publicerad 2015-04-28

År 2017 ska KTH Rymdcenter sända upp en Cubesat: minisatelliten Mist.

Christer Fuglesang, den förste svenske rymdfararen och adjungerad professor i rymdfysik på KTH, gläds åt att hans gamla skola är det första svenska universitet som satsar på en studentbyggd Cubesat.

– Satelliten Mist är en så kallad 3U, vilket betyder att storleken är 3 dm x 1 dm x 1 dm. Vikten beror lite på vilka nyttolaster, alltså experiment, som vi får med, men cirka 4 kilo kommer den nog att väga, säger Christer Fuglesang.

Cubesat-satelliter har redan byggts på många universitet i världen, men initiativet har hittills saknats i Sverige.

Det var när kth Rymdcenter invigdes i maj i år som satellitprojektet annonserades ut. Studenter bjöds in att vara med och bygga, och forskare och rymdindustri fick föreslå nyttolaster. Cubesat-projektet, som genomförs under ledning av rymdingenjören Sven Grahn, inleds 2015, och 2017 ska alltså den färdiga satelliten upp i rymden.

– Vi kommer att behöva ”lifta” och åka med en stor satellit för att komma upp billigt, så livstiden beror på vilken bana vi hamnar i. Troligen blir det runt 500–650 km och då kommer den att stanna där i högst 25 år, säger Christer Fuglesang.

Text Håkan Soold

Illustration AAU Cubesat