Larm-appen som stärker civilkuraget

Publicerad 2015-11-06

Det var Per Källgårdens fru Malin som gav honom idén att ta fram appen Trygve.
Precis som många andra kvinnor kände hon sig orolig vid promenader från bussen och tunnelbanestationen sent på kvällen.

– Det är ett stort samhällsproblem att människor inte känner sig trygga med sin omgivning. Därför bestämde jag mig att skapa en app där grannar kan larma och hjälpa varandra – en digital grannsamverkan, säger KTH-alumnen Per Källgården.

Han kallar sig social entreprenör. För två år sedan bestämde han sig för att använda sina it-kunskaper till att göra samhället tryggare.

– Jag fick idén från Missing People. Jag tänkte att om så många människor är beredda att göra en insats när någon försvinner, varför inte hitta en teknisk lösning som tar vara på människors engagemang också i andra situationer!

Han sa upp sig från sin ledningsposition på Visma och övertygade personer med rätt teknisk kompetens att vara med och utveckla appen. I mars i år var den färdig att laddas ner.

– Hittills har vi cirka 10 000 användare i Sverige. Men appen laddas ner i snabb takt så om ytterligare ett halvår räknar vi med att ha 100 000 användare.

För privatpersoner är appen gratis. Däremot kostar det om man väljer att koppla sitt hemlarm till Trygve.

Per Källgården och hans bolag United Eyes ingår även licensavtal med myndigheter som brottsförebyggande rådet, polisen och socialtjänsten samt fastighetsbolag som använder appen.

Polisen använder Trygve för att sprida information om exempelvis försvunna personer, men också för att få in information från allmänheten.

– Sedan vi började med det här har jag förstått att det pågår ett stort arbete ute i landet där polis, socialtjänst, fastighetsbolag och föreningar samarbetar i olika grupper inom kommunen.

I appen kommunicerar man direkt med andra användare som befinner sig i närheten, oavsett om man känner dem eller inte. Om man i vanliga fall bor i Stockholm men råkar vara på besök i Luleå får man larm från Luleå.

Det är också möjligt att kommunicera i grupper.

Det kan vara grannar, föräldrar eller medlemmarna i en förening som går samman och hjälper varandra för att skapa trygghet.

Till appen finns det även möjlighet att koppla på utrustning som inbrotts- eller brandlarm.

– Hittills visar det sig att 90 procent som larmar får hjälp inom två minuter, säger Per Källgården.

– Jag tror att samhället håller på att förändras i grunden. Det märks inte minst vid den pågående flyktingkrisen. Civila är beredda att göra mycket för att hjälpa sina medmänniskor. Vi vill ta vara på den potentialen.

När en fyraårig flicka nyligen försvann från en lekplats i Årsta slog mamman larm direkt via Trygve. Inom några minuter dök många personer upp och började leta och inom 20 minuter hade de hittat flickan.

På samma sätt slog en boende i ett villaområde larm om att en främmande man stod på en villatomt. Grannarna började följa mannens väg genom området från sina fönster och när polisen kom till platsen kunde de gripa honom direkt. Det visade sig att han hade stöldgods efter att ha brutit sig in i en bil och att han också hade försökt ta sig in i en villa.

Men det rör sig inte alltid om så allvarliga saker – ett vanligt förekommande larm gäller bortsprungna hundar.

– Det viktiga är att människor upplever en trygghet när de vet att de har människor runt omkring sig som de kan vända sig till, säger Per Källgården.

Appen har inte bara blivit populär i storstäderna, utan även bland människor i små byar på landet som vet att polisen finns en timmes bilresa bort.

Men är inte risken att det uppstår medborgargarden som tar lagen i egna händer?

– Vi har ju en uppförandekod kopplad till appen, där det klart framgår att användarna inte får göra något som är olagligt, säger Per Källgården.

– Sedan måste förstås var och en tänka efter hur man ska agera om man ser ett pågående överfall. Ska man ingripa eller välja att gå en omväg? Det kanske också beror på i vilken situation man befinner sig i, om man har småbarn med sig till exempel. Hittills har vi märkt att människor bevakar och håller koll fram tills polisen kommer. En del har också blivit vittnen i polisutredningar.

Nästa år ska United Eyes lansera appen Trygve i Tyskland, och bolaget har också fått förfrågningar från Indien.

– Målet är att genom grannsamverkan göra områden tryggare över hela världen, säger Per Källgården.

FAKTA

Per Källgården

Ålder: 40 år
Titel: Social entreprenör. Grundare och vd av United Eyes AB som har tagit fram appen Trygve.
Utbildning: Tekniskt gymnasium i Nacka. Elektroteknik vid KTH 1994 till 1998.
Bakgrund: Jobbade för Telenor i Dublin år 1998 till 2000, åkte sedan tillbaka till Sverige och arbetade för IBM. Var med och etablerade Pharma Solutions 2010 som sedan köptes upp av Visma. Sa därefter upp sig för att starta Trygve.
Bor: I Enskede utanför Stockholm.
Familj: Frun Malin Källgården och tre barn som är 7, 5 och 1,5 år gamla.
Fritidsintressen: Familjen, golf och fysisk aktivitet.
Utmärkelser: Raoul Wallenberg Academy omnämnde Trygve som ett verktyg för att skapa civilkurage.

Text Ann-Katrin Öhman

KTH Magazine 06 NOVEMBER, 2015