Till KTH:s startsida

KTH fortsätter klättra i THE World University Rankings

KTH main campus
I den nya rankningen placerar sig KTH högre än alla svenska universitet utom två. Foto: David Callahan
Publicerad 2024-10-09

KTH har lyft till plats 95 bland 2 000 universitet världen över i 2025 års Times Higher Education World University Ranking, som släpptes idag. Placeringen är två steg högre än universitetets plats 2024.

I den nya rankningen  placerar sig KTH högre än alla utom två svenska universitet. KTH delar 95:e plats med Lunds universitet, och Karolinska Institutet ligger på 49:e plats.

THE mäter universitet enligt 17 indikatorer som bedömer prestation inom fem områden: undervisning, forskningsmiljö, forskningskvalitet, industri och internationellt perspektiv.

KTH:s resultat inom forskningsmiljö är en av faktorerna som bidragit till den högre rankningen. Universitetets poäng på 58,3 står sig väl i jämförelse med de högst rankade universiteten.

Vicerektor för forskning Annika Borgenstam välkomnar nyheten. KTH:s fokus är ständig förbättring.

– Det är glädjande när KTH klättrar i rankningar. Men samtidigt kan vi inte låta oss styras av dem, vi utgår ifrån vår vision, vårt uppdrag och våra värderingar och att göra KTH så bra som möjligt, säger Annika Borgenstam.

KTH fick också 97,3 i kategorin "Industri", där ett resultat på 100 noterades inom delindikatorn "Patents". Den något lägre totala poängen beror på en minskning i "Industry revenue" (från 95,6 till 94,7).

Med ett resultat på 81,4 i forskningskvalitet ligger KTH över 75 procent av deltagarna. Universitetet har förbättrats i nästan alla relaterade delindikatorer.

Text: David Callahan

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se