Kalla kassen

Publicerad 2016-06-22

Som KTH-student utvecklade Karl Fallgren bärkassen som håller kyla i 24 timmar. Målet för IFoodbag är att hejda matsvinn och underlätta inköp av livsmedel via nätet.

IFoodbags vd Karl Fallgren har just klivit av ett plan när han svarar i mobilen. Han för många potentiella kunder och partners att besöka för att hinna ses för en intervju.

Vilket land han befinner sig i är hemligt, eftersom det skulle kunna ge ledtrådar till affären han just har på gång, förklarar han.
– Det finns ett enormt intresse för IFoodbag på den globala marknaden, det kan jag säga i all ödmjukhet.

Nyligen fick företaget en order värd över 100 miljoner från företaget Equator One Logistics Ltd i Kenya.
– Ett containerfartyg är på väg med kassar till dem nu, berättar han.

Karl Fallgren har stora förhoppningar när det gäller hur IFoodbag ska bidra till minskat matsvinn, inte minst i afrikanska länder. Förutom livsmedel kan kassen användas för att kyla läkemedel och vaccin.

Även i Sverige går mat till spillo när kylkedjan bryts. Karl Fallgren menar att näthandel med livsmedel behöver nya logistiska lösningar, både av ekonomiska och miljömässiga skäl.
Han räknar med att behovet av tillsatser i livsmedel ska minska när kalla leveranser garanteras.

– Kylbilar är en bedrövlig lösning. Kylan håller inte som den ska. Frigolitlådor är i så fall bättre. En papperskasse som håller kylan och kan levereras i vanlig bil är både billigare och bättre för miljön, säger han.

Näthandelsföretaget mat.se har testat kassen, senast i ett samarbete med Volvo, där mat levereras till kunders bilar. Ett samarbete med Coop är också på gång, berättar Niklas Zeitlin, operativ chef på Onelinegruppen.

– Kassen kan ge en mer effektiv hantering av kylt gods. Vi får möjlighet att förlänga transporten i tid gentemot slutkund. Vi kan också få ett större urval i speditörssamarbeten eftersom det inte blir samma krav på kyltransport, säger Niklas Zeitlin.

IFoodbag är tillverkad av ett nytt kompositmaterial som till stor del består av svensk pappersmassa. Den är biologiskt nedbrytbar och kostar ungefär lika mycket i tillverkning som en vanlig papperskasse.

Förslutningen bidrar också till att kylan bevaras. Både kyld och fryst mat håller i upp till 24 timmar.
Konstruktionen är hemlig och alla patentansökningar är inte klara.

Frågan om den frysta maten är fryst eller snarare kall efter ett dygn går inte att besvara, säger Karl Fallgren.
– Det handlar om hur bärkassen hanteras, och där kan jag tyvärr inte gå in på några detaljer än.

Att starta ett eget företag ingick i Karl Fallgrens planer redan när han började på KTH. Han hade arbetat inom handeln och förstod att näthandeln skulle växa.

– Jag hade erfarenhet och motivation. Det var kunskap som jag behövde fylla på, genom att gå utbildningar på KTH och Stockholms universitet. Har du alla tre delarna finns chansen att lyckas.

Han hade två idéer som sprack. Den ena var en receptdatabas för barnfamiljer, den andra ett näthandelskoncept liknande Linas matkasse.

– Jag var för sent ute där. Men mina investerare pekade på att kassen som jag jobbade med var värd att satsa på. Den kunde bli en katalysator för e-handel globalt och dessutom minska matsvinnet.

I dagsläget har företaget tillräckligt med kapital och behöver inte fler investerare, säger Karl Fallgren. Det viktiga nu är att fortsätta att producera kassen och få ut den på marknaden i större skala.
Hittills har IFoodbag testats av ett antal e-handelsbutiker och livsmedelskedjor i pilottester.

KARL FALLGRENS RÅD TILL DIG SOM VILL BLI ENTREPRENÖR

• Välj en utmaning som du har en stark passion för.
• Ta mycket hjälp. Du kan inte bygga ett bolag själv. Det är bättre att äga 10 procent i Apple än 100 procent i Kalles loppmarknad.
• Använd ditt personliga nätverk. Fråga de duktigaste personerna vilka andra bra personer som de känner. På så sätt når du det duktigaste av alla. Ställ många frågor till dem.
• Ge aldrig upp. Var villig att misslyckas.

IFoodbag

-I:et i IFoodbag står för intelligent förpackning. Kassen håller för 20 kg och är vattenresistent.
-Företaget startades 2013.
-Ett tjugotal personer är på olika sätt knutna till företaget på konsultbasis.
-IFoodbag har fått stöd från EU-kommissionens innovations- och forskningsprogram Horisont för att ta fram en andra generation av kassar.
-IFoodbag låg 2015 överst på Affärsvärldens och Ny tekniks 33-lista över Sveriges mest lovande teknikbolag.

Karl Fallgren

-Karl Fallgren, 39, är grundare och vd för IFoodbag. Han har tagit en master i maskinteknik och en i industriell ekonomi, båda på KTH. Han har civilekonomutbildning från Stockholms universitet.
-Han var finalist i Svenska Dagbladets och Carnegies tävling Framtidens entreprenör.
-Tidigare arbetade Karl Fallgren inom livsmedelshandeln och drev 7-Eleven- och Vi-butiker.

Text Ann Patmalnieks

Foto Håkan Lindgren