Från elevassistent till instrumentskapare

Innovatören Maria Svahn som sitter med hennes och kollegornas nyuppfunna instrument
Funki har fått god hjälp av KTH Innovation. Foto: Peter Asplund
Publicerad 2024-04-24

Maria Svahn klev in på KTH med en bakgrund som elevassistent - ut från universitet går hon med en teknisk innovation, som hon och kursaren Josefine Hölling skapat tillsammans. Vikten av att ta tag i saker utan att grubbla så mycket är en av många erfarenheter duon tar med sig vidare i livet.

Funki är företaget grundat av Maria Svahn och Josefine Hölling som uppfunnit ett inkluderande musikinstrument med samma namn, ett instrument som gjort för att människor ska kunna spela tillsammans oavsett kognitiv funktionsnivå.

– Egentligen är det en uppsättning med instrument. Just nu fyra varianter som alla ser lika ut, men med olika sätt att interagera med dem. Poängen med instrumenten är att de låter bra ihop oavsett hur man spelar på dem.

Håller samma takt och ton

Orden är Maria Svahns, student vid KTH på civilingenjörsprogrammet i medieteknik, inriktning människa-datorinteraktion och ljud- och musikprogrammering. Snart skulle det visa sig att gjorda arbetslivserfarenheter före studierna skulle komma väl till pass.

– Funki vänder sig först och främst till människor med intellektuella och andra kognitiva funktionsnedsättningar, eller andra som saknar de förutsättningar som behövs för att lära sig traditionella instrument. Funki gör att användaren kan spela tillsammans med andra, hålla samma takt och ton, och det var när jag jobbade som assistent jag insåg att behovet fanns.

Sitter ofta med maracas

Maria Svahn konstaterar torrt att det innoveras väldigt lite för den här målgruppen. Kommunikationsproblem är vanligt hos gruppen. I skolan fungerar kommunikationen mellan lärare och elev ofta hyfsat bra, men det är svårare för eleverna att kommunicera med varandra. Att spela tillsammans med Funki kan vara ett fint sätt skapa samvaro mellan eleverna. Behovet av ett nytänk finns också.

bild på instrumentet Funki, en av versionerna, som har två spakar på ovansidan.
Instrumentet Funki, en av versionerna, som har två spakar på ovansidan. Foto: Peter Asplund

– I skolan sitter eleverna ofta med sina maracas. Det har de gjort i många decennier nu. Vi behöver fler sätt att skapa inkludering på. Och då menar jag roliga sätt. Med Funki går det också att spela med vilka andra instrument som helst, till exempel piano. Människor med eller utan funktionsnedsättning kan göra saker tillsammans. Alla kan delta fullt ut. Det är långsiktigt och hållbar inkludering.

Ett meningsfull, utvecklande aktivitet med ett glädjande utbyte musikanterna emellan alltså. Det är det som företaget Funki siktat in sig på.

Maria Svahn säger att i framtiden så skulle deras instrument även kunna användas av andra. Till exempel människor med demens, eller andra kognitiva funktionsnedsättningar.

Funki är KTH hela vägen

Funki är en KTH-produkt rakt igenom. Maria Svahn och Josefine Hölling påbörjar arbetet med instrumentet i en kurs för universell design, en kurs som då skedde i samarbete med en anpassad grundskola i Stockholm. Det ska direkt visa sig vara samma skola där Maria tidigare varit elevassistent. Därefter jobbar duon vidare med instrumentet och lyckas bland annat få en artikel publiceras på en vetenskaplig konferens i Shanghai. Till slut får KTH-studenterna kontakt med Donnie SC Lygonis, affärscoach på KTH Innovation, som hjälper dem.

– Funki är KTH hela vägen. KTH Innovation har varit otroliga, och hjälpt oss så mycket. Vi hade också en jätterolig KTH-professor på designkursen. Kjetil Falkenberg heter han, och är fantastisk. Utan honom hade Funki aldrig blivit av.

Enligt Maria Svahn var Kjetil Falkenberg den person som lärde duon att ta tag i saker. Var det något som behövde göras så var det bara att göra det. Att tro på sig själv, inte se en massa problem hela tiden.

Vilket leder in samtalet på hur Maria Svahn och Josefine Hölling finansierat Funki.

– Vi har tävlat ihop alla pengar som utvecklingen kostat, detta via olika startuptävlingar. Det är jag faktiskt lite stolt över.

Text: Peter Asplund

Kort & gott

• Maria Svahn berättar att Funki redan från början är utvecklad tillsammans med sina användare. Det är något hon är nöjd med. Alla har fått vara med, även assistenter och lärare, och detta eftersom alla är beroende av varandra. Detta har gjort att Funki är lätt att plocka fram, komma igång med och börja spela på. "Instrumentet kräver inte teknikbevandrade människor, alla kan använda det", säger Maria Svahn med ett leende.
  • Efter fyra så kallade iterationer är Funki nu "försäljningsredo", och det är inte långt kvar till marknadsintroduktion. I maj 2024 ska instrumentet finnas till försäljning, och det vänder sig i första hand till skolor. I förlängningen kan dock även andra målgrupper finnas, som äldreboenden.
  • En av de saker med KTH som Maria är lite överraskad över är spännvidden. Från att lära sig forskning på civilingenjörsprogrammet till hur man bygger företag i inkubatorsprogrammet hos KTH Innovation.