Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
ML1609 Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_23_Technology.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIIPS programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i industriell teknik och produktionsunderhåll, åk 2, Obligatorisk
Perioder
P2 (6,0 hp)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIIPS programstuderande
Anmälningskod
51769
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 TIIPS programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd modul SEM1 i ML1618 och slutförd kurs ML1604 och ML1605
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas tio veckor före kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.