Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
ML1609 Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2024 TIIPS programstuderande
- Studielokalisering
KTH Södertälje
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51769
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1609 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd modul SEM1 i ML1618 och slutförd kurs ML1604 och ML1605
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.