Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ML1609 Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 TIIPS programstuderande

Studielokalisering

KTH Södertälje

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

51769

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ML1609 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan ML1609 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutförd modul SEM1 i ML1618 och slutförd kurs ML1604 och ML1605

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas tio veckor före kursstart

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd