Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MJ2531 Transformation i energipolitik och klimatagenda 5,0 hp

Kursens mål är att ge en fullständig förståelse för energipolitiken och dess planeringsprocesser, klimatförändringsagendan från vad som motiverar den till de processer som har definierat den och utvecklas. Dessutom kommer studenten att ha praktiska övningar för att analysera och utvärdera omvandlingen av energipolitik och effekterna av begränsningsalternativ.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

61067

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MJ2531 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2531 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Förstå klimatförändringspolicyer i energiplaneringsperspektiv

Faktorer som påverkar energipolitikens utformning, såsom historisk utveckling av energisystem, utvecklingsideologier, socioekonomiska förändringar och mål, teknikalternativ och resurstillgång analyseras i internationella och nationella sammanhang och i olika sektoriella utvecklingssammanhang.

  • Verktyg för att utvärdera energi- och klimatpolitik (utvärdera policyer, deras genomförande och resultat med hjälp av indikatorer)

Studenterna lär sig om reglerande och ekonomiska styrmedel som används i energipolitiken – vilket bidrar till klimatmålen. Vilka typer av politiska instrument använder länder för att främja hållbara energisystem (d.v.s. monetära incitament, reglering, forskning etc.)? Studenterna analyserar energipolitik i europeiska och utvecklingsländers sammanhang. Effekterna av energipolitiken (ekonomisk, teknisk, social, miljömässig hållbarhet) bedöms med hjälp av olika indikatorer.

  • Transparent och harmoniserad redovisning av växthusgaser för begränsning av klimatförändringar

Studenterna kommer att introduceras till ett enkelt modelleringsverktyg där de kommer att ombes att mata in data och göra en analys relaterad till minskning av växthusgasutsläpp. Syftet med den här övningen är att lära sig hur beräkningsverktyget för växthusgaser (GHG) används för att uppskatta växthusgasutsläpp från energiproduktionssystemen i en livscykelansats. Detta kommer också att ge praktisk kunskap och insikter om transparenta och harmoniserade redovisningsförfaranden för växthusgaser.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1.  Förklara energi- och klimatpolitik i olika sektorer och utvecklingssammanhang (utvecklade länder och utvecklingsländer) som syftar till en koldioxidneutral och klimatbeständig framtid.
  2. Kritiskt bearbeta energipolitik, deras genomförande/åtgärder och resultat för   systemomvandling mot hållbar utveckling. 
  3. Beräkna effekten av mildrande alternativ (klimatpolitiska åtgärder) med hjälp av transparenta och harmoniserade förfaranden för redovisning av växthusgaser. 
  4. Utarbeta synergier mellan energi och andra sektorer och sektorpolitikens roll för att hantera energianvändning och utsläpp i olika sektorer. Utarbeta synergier mellan energi och andra sektorer och sektorpolitikens roll för att hantera energianvändning och utsläpp i olika sektorer. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROB - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

MJ2512 "Transformation i energipolitik och klimatagenda" 6hp överlappar