Se kurs-pm.
ME2095 e-businesstrategier 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_06_Industrial_Management.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Målgrupp
Öppen för alla program
Del av program
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSM, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSY, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, CLNI, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, CLNS, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, DASC, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, DASE, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCID, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCIN, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSM, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSY, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, VCCN, Villkorligt valfri
Masterprogram, teknikbaserad entreprenörskap, åk 1, Rekommenderad
Perioder
P4 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 10
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Anmälningskod
60436
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-03-18 programstuderande
Kontaktperson
Mana Farshid (mana.farshid@indek.kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Analys av olika ramverk för e-strategier
- Strategialternativ i e-businessmarknader
- Undersökning av möjligheterna i en e-businessmarknad
- Att välja lämpliga strategier för köpare och säljare i en e-marknad
- Applikation och utvärdering av mobil handel
- Implementering av olika e-businesstrategier
- Systematiska sätt att utveckla innovationer med målet att göra konkurrensen irrelevant
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och applicera centrala koncept inom e-businesstrategi för olika plattformar inom olika branscher
- redogöra för och analysera makromiljö och branschstruktur vid utveckling av e-businesstrategier
- redogöra för och analysera den interna dimensionerna vid utveckling av en e-business
- beskriva och applicera "value process framework"
- analysera vetenskapliga artiklar och argumentera för olika bakomliggande teoretiska koncept för e- businesstrategier.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME1315 Industriell marknadsföring för I eller ME1035 Marknadsföring grundkurs avslutade
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.