Se kurs-pm.
ME2095 e-businesstrategier 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2095 (VT 2020–)Rubriker med innehåll från kursplan ME2095 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Analys av olika ramverk för e-strategier
- Strategialternativ i e-businessmarknader
- Undersökning av möjligheterna i en e-businessmarknad
- Att välja lämpliga strategier för köpare och säljare i en e-marknad
- Applikation och utvärdering av mobil handel
- Implementering av olika e-businesstrategier
- Systematiska sätt att utveckla innovationer med målet att göra konkurrensen irrelevant
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och applicera centrala koncept inom e-businesstrategi för olika plattformar inom olika branscher
- redogöra för och analysera makromiljö och branschstruktur vid utveckling av e-businesstrategier
- redogöra för och analysera den interna dimensionerna vid utveckling av en e-business
- beskriva och applicera "value process framework"
- analysera vetenskapliga artiklar och argumentera för olika bakomliggande teoretiska koncept för e- businesstrategier.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME1315 Industriell marknadsföring för I eller ME1035 Marknadsföring grundkurs avslutade
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Industriell ekonomi
Utbildningsnivå
Avancerad nivå