Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2095 e-businesstrategier 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2095 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2095 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Se kurs-pm.

Kursinnehåll

  • Analys av olika ramverk för e-strategier
  • Strategialternativ i e-businessmarknader
  • Undersökning av möjligheterna i en e-businessmarknad
  • Att välja lämpliga strategier för köpare och säljare i en e-marknad
  • Applikation och utvärdering av mobil handel
  • Implementering av olika e-businesstrategier
  • Systematiska sätt att utveckla innovationer med målet att göra konkurrensen irrelevant

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. beskriva och applicera centrala koncept inom e-businesstrategi för olika plattformar inom olika branscher
  2. redogöra för och analysera makromiljö och branschstruktur vid utveckling av e-businesstrategier
  3. redogöra för och analysera den interna dimensionerna vid utveckling av en e-business
  4. beskriva och applicera "value process framework"
  5. analysera vetenskapliga artiklar och argumentera för olika bakomliggande teoretiska koncept för e- businesstrategier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

ME1315 Industriell marknadsföring för I eller ME1035 Marknadsföring grundkurs avslutade

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå