Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS1003 Att arbeta i globala virtuella team: global kompetens för internationella yrkespersoner 3,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS1003 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS1003 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utforskar och låter deltagarna diskutera och relatera sina egna erfarenheter till nyckelområden för sociala interaktion i globala virtuella teammiljöer, exempelvis teambuilding, förhandling av roller och deadlines, asynkron och synkron kommunikation, navigering i olika tidszoner och juridiska standarder, feedback och kritik, användning och konsekvenser av teknik i och för teamkommunikation.

Teori och modeller tas upp som medel för att bättre förstå vanliga källor till problem i virtuella internationella teammiljöer, med fokus på kommunikation som del av global kompetens och teknik för teamarbete, samt för att diskutera möjliga lösningar av dessa. Gruppövningar.

Lärandemål

Kursens övergripande syfte är att stärka den globala kompetens som behövs för att effektivt kommunicera i globala virtuella teammiljöer. Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för nyckelegenskaper hos globala virtuellt team såväl som dess potentiella fördelar och utmaningar
  2. koppla samman kärndimensioner av global kompetens (kunskap, färdigheter, attityder och kritisk medvetenhet) med virtuella lagarbeteskontexter
  3. diskutera konsekvenser och utmaningar kopplade till engelskans roll som lingua franca i globala virtuella teammiljöer
  4. redogöra för pragmatiska strategier för att kunna arbeta lämpligt och effektivt i ett globalt virtuellt team, förebygga eller lösa missförstånd och kommunikationsproblem

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 30 hp från högskoleutbildning.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Examinationsform och detaljerade betygskriterier och uppgifter ska beskrivas i kurs-PM innan kursstart

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Björn Kjellgren, bjoern@kth.se