Kursen utforskar och låter deltagarna diskutera och relatera sina egna erfarenheter till nyckelområden för sociala interaktion i globala virtuella teammiljöer, exempelvis teambuilding, förhandling av roller och deadlines, asynkron och synkron kommunikation, navigering i olika tidszoner och juridiska standarder, feedback och kritik, användning och konsekvenser av teknik i och för teamkommunikation.
Teori och modeller tas upp som medel för att bättre förstå vanliga källor till problem i virtuella internationella teammiljöer, med fokus på kommunikation som del av global kompetens och teknik för teamarbete, samt för att diskutera möjliga lösningar av dessa. Gruppövningar.
Kursens övergripande syfte är att stärka den globala kompetens som behövs för att effektivt kommunicera i globala virtuella teammiljöer. Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för nyckelegenskaper hos globala virtuellt team såväl som dess potentiella fördelar och utmaningar
- koppla samman kärndimensioner av global kompetens (kunskap, färdigheter, attityder och kritisk medvetenhet) med virtuella lagarbeteskontexter
- diskutera konsekvenser och utmaningar kopplade till engelskans roll som lingua franca i globala virtuella teammiljöer
- redogöra för pragmatiska strategier för att kunna arbeta lämpligt och effektivt i ett globalt virtuellt team, förebygga eller lösa missförstånd och kommunikationsproblem