Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH217V Att leda utbildningsutveckling 3,0 hp

Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper och färdigheter för att utveckla sitt utövande av pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen/programmet/skolan.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 kurser för KTHs personal

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (1,0 hp), P2 (2,0 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

50323

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

10 - 30

Målgrupp

Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper och färdigheter för att utveckla sitt utövande av pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen/programmet/skolan.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Anders Rosén, aro@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH217V (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH217V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Välkommen till 2024 års upplaga av Att leda utbildningsutveckling. Under 6 heldagsseminarier kommer vi att blanda förändringsteori och erfarenhetsutbyte med praktiskt arbete kring ditt utvalda ”case”. Genom att du redan vid anmälan till kursen får beskriva ditt ”case” övergripande, kommer vi kursledare att kunna anpassa innehållet i seminarierna för att passa dig. Vi kommer att ses en första gång i september där vi presenterar oss för varandra och tillsammans definierar det slutliga innehållet i kursen. Som avslutning av kursen presenterar vi höstens ”case” för varandra och andra på KTHs Storträff.

 

Kursinnehåll

Kursen är uppbyggd kring följande teman:

- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering

- Utveckling och transformation av högre utbildning

- Kollegialitet

- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.

Efter kursen förväntas deltagarna kunna:

1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;

2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;

3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;

4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;

5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

LH231V eller motsvarande från annat universitet. Denna kurs vänder sig till lärare som har ledningsuppdrag, eller som är intresserade av sådana uppdrag, inom utbildningsutveckling.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom förberedd aktiv närvaro vid kursträffarna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik, Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Anders Rosén, aro@kth.se

Övrig information

Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.

Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.

Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.