Välkommen till 2024 års upplaga av Att leda utbildningsutveckling. Under 6 heldagsseminarier kommer vi att blanda förändringsteori och erfarenhetsutbyte med praktiskt arbete kring ditt utvalda ”case”. Genom att du redan vid anmälan till kursen får beskriva ditt ”case” övergripande, kommer vi kursledare att kunna anpassa innehållet i seminarierna för att passa dig. Vi kommer att ses en första gång i september där vi presenterar oss för varandra och tillsammans definierar det slutliga innehållet i kursen. Som avslutning av kursen presenterar vi höstens ”case” för varandra och andra på KTHs Storträff.
Kursen är uppbyggd kring följande teman:
- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering
- Utveckling och transformation av högre utbildning
- Kollegialitet
- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd
Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.
Efter kursen förväntas deltagarna kunna:
1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;
2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;
3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;
4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;
5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.