LH217V Att leda utbildningsutveckling 3,0 hp
Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper och färdigheter för att utveckla sitt utövande av pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen/programmet/skolan.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 kurser för KTHs personal
Anmälningskod
50323
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen är uppbyggd kring följande teman:
- Den högre utbildningens syfte, styrning, ledning och utvärdering
- Utveckling och transformation av högre utbildning
- Kollegialitet
- Förändringsstrategier, utbildningskulturer och motstånd
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att nuvarande och potentiella utbildningsledare skall ges möjligheter att utveckla såväl visioner och strategier som kunskaper, metoder och förhållningssätt för nytänkande, utveckling och transformation på institutionen/programmet/skolan.
Efter kursen förväntas deltagarna kunna:
1. formulera en vision för utbildningens roll, inriktning och utformning;
2. identifiera möjligheter och behov av utveckling och transformation, såväl övergripande för universitet och högre utbildning i allmänhet, som specifikt i den egna verksamheten;
3. utforma strategier för utbildningsutveckling och transformation, samt för att hantera motstånd mot förändring;
4. problematisera och förhålla sig till olika styrformer, regler och riktlinjer, samt olika intressenter som har inflytande på eller berörs av utbildningsutveckling och transformation;
5. beskriva den egna ledarrollen och dess ansvar, mandat och möjligheter att driva förändring.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
LH231V eller motsvarande från annat universitet. Denna kurs vänder sig till lärare som har ledningsuppdrag, eller som är intresserade av sådana uppdrag, inom utbildningsutveckling.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom förberedd aktiv närvaro vid kursträffarna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.