Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH216U Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp

En högskolepedagogisk kurs för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-03-18 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-03-18 - 2024-06-03
Perioder
P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

60965

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Max: 30

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH216U (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH216U (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
  • Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
  • Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
  • Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på GTH och Uppsala universitet.
  • Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
  • Studentperspektiv på betygskriterier.
  • Kad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet.
  • Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
  • Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på GTH.
  • Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna:

  1. demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop.
  2. formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs.
  3. föreslå hur examinations moment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier.
  4. kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier.
  5. redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
  6. reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs. 

Kurslitteratur och förberedelser

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd