- Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
- Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
- Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
- Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på GTH och Uppsala universitet.
- Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
- Studentperspektiv på betygskriterier.
- Kad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet.
- Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
- Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på GTH.
- Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen.
LH216U Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp

En högskolepedagogisk kurs för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60695
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
15 - 30
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH216U (VT 2022–)Rubriker med innehåll från kursplan LH216U (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna:
- demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop.
- formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs.
- föreslå hur examinations moment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier.
- kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier.
- redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
- reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.
Kurslitteratur och förberedelser
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Teknik och lärande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå