- Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
- Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
- Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
- Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på GTH och Uppsala universitet.
- Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
- Studentperspektiv på betygskriterier.
- Kad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet.
- Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
- Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på GTH.
- Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen.
LH216U Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp
En högskolepedagogisk kurs för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-03-18 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-03-18 - 2024-06-03
- Perioder
- P4 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60965
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 30
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH216U (VT 2022–)Rubriker med innehåll från kursplan LH216U (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna:
- demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop.
- formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs.
- föreslå hur examinations moment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier.
- kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier.
- redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
- reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.
Kurslitteratur och förberedelser
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Möjlighet till komplettering
Ingen information tillagd
Möjlighet till plussning
Ingen information tillagd
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Teknik och lärande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Påbyggnad
Ingen information tillagd