Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH216U Utveckla lärandet med betygskriterier 1,5 hp

En högskolepedagogisk kurs för KTH-lärare. Syftet med kursen är att kursdeltagaren ska lära sig att utforma målrelaterade betygskriterier och anpassa examinationen till dessa.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 uppdragsutbildning

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Ingen information tillagd

Perioder

P4 (1,5 hp)

Varaktighet

2024-03-18
2024-06-03

Studietakt

10%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Max: 30

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 uppdragsutbildning

Anmälningskod

60965

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-03-18 uppdragsutbildning

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan LH216U (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Goda effekter av målrelaterade betygskriterier.
  • Fallgropar i samband med införande av betygskriterier.
  • Hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop med varandra och studenternas lärande.
  • Exempel på hur målrelaterade betygskriterier tagits fram och fungerar i kurser på GTH och Uppsala universitet.
  • Hur man skriver målrelaterade betygskriterier.
  • Studentperspektiv på betygskriterier.
  • Kad behövs för att betygskriterier ska stödja lärandet.
  • Sammanvägning av bedömningar till slutbetyg.
  • Riktlinjer och stöd för målrelaterade betygskriterier på GTH.
  • Arbete med betygskriterier och modifierad examination i den egna kursen. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna:

  1. demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop.
  2. formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs.
  3. föreslå hur examinations moment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier.
  4. kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier.
  5. redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
  6. reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs. 

Kurslitteratur och förberedelser

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd