Kursen ska med hjälp av byggstatiska, byggfysiska och byggkonstruktiva principer hjälpa studenten att vidareutveckla, ordna och strukturera sitt eget projekt inom kandidatexamen.
A31T2A Arkitekturteknik 3:2: Byggnad, stad, process 3,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60042
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast studenter på Arkitektutbildningen, åk 3.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Bojan Boric (bojan.boric@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A31T2A (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna
- metodiskt använda grundläggande byggstatiska, byggfysiska och byggkonstruktiva principer för att vidareutveckla sitt kandidatprojekt i helhet och detalj samt redovisa detta visuellt och muntligt.
- motivera system- och materialval samt verktyg, arbetsprocesser och metoder.
- reflektera och redogöra för hållbarhetsaspekter i sitt kandidatprojekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Du ska ha godkänt betyg i kursen A11TEB Arkitekturteknik 1 7,5 hp och A21TEB Arkitekturteknik 2 9,0 hp
Rekommenderade förkunskaper
Studenten ska uppfylla uppflyttningskraven för tredje årskursen.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
En reflektion kring det egna lärandet skall redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.