Till innehåll på sidan

Olle Bälter

Datalogi

Har du någon gång skippat en föreläsning för att istället jobba med en inlämning? Då har du intuitivt insett det som den pedagogiska forskningen vetat länge: man lär sig bäst genom att jobba med problem, inte genom att först studera teorin. Olle med kollegor har utnyttjat detta för att utveckla en effektiv metod för lärande med digitalstöd: rent frågebaserat lärande. Studenterna svarar direkt på frågor och lär sig av den omedelbara återkoppling de får på sina svar. Klickdata som samlas in visar vilka delar av kursen som fungerar bra för lärandet och vilka som behöver förbättras.

Med rent frågebaserat lärande kan generativ AI användas för att skapa kursmaterial på ett tidseffektivt sätt, över 90% tidsbesparing. Studier visar att studenterna uppskattar de AI-genererade frågorna och vill se det i fler kurser.

Det pågår flera projekt med frågebaserat kursmaterial. Ett projekt utvecklar en frågebaserad kurs i Kognitiv beteendeterapi (KBT) som ska fungera som en självhjälpskurs i stor skala. En annan studie undersöker hur det frågebaserade lärandet fungerar för personer med uppmärksamhetsutmaningar, som exempelvis ADHD.

Ett genomgående tema för Olles forskning genom åren har varit att effektivisera världen: genom bättre e-posthantering, användarvänliga webbenkäter och hälsobefrämjande promenadseminarier. Med frågebaserat lärande kan undervisningen på olika nivåer och inom olika ämnen i olika länder effektiviseras för både studenter och lärare.

Cristina Al-Khalili Szigyarto
Susann Boij
Olle Bälter
Lucie Delemotte
Lars Drugge
Andrea Eriksson
Mikael Ersson
Michael Fokine
Catharina Gabrielsson
Max Hamedi
Per-Erik Hellström
Anna Herland
Anne Håkansson
Mykola Ivchenko
Zahra Kalantari
Weimin Ma
Rodrigo Moreno
Richard Olsson
Mohammad Reza Hesamzadeh
Niclas Roxhed
Takeshi Shirabe
Ilya Sychugov
Outi Tammisola
Nathaniel Taylor
Ilaria Testa
Sara Zahedi