Här är Stockholmsluften som skitigast
Städer dras med luftföroreningar, och Stockholm är inget undantag. Forskare vid KTH jobbar med att utveckla teknik som visar var i staden luften är som sämst att andas in så till exempel cykelpendlare och gångtrafikanter kan välja en alternativ rutt till eller från jobbet.
Det är främst två saker som orsakar luftföroreningar i städer. Dels partiklar med en diameter upp till 10 mikrometer, kallade PM10, dels kvävedioxider. Båda två kommer delvis från fordonstrafik i staden och enligt Naturvårdsverket orsakar luftföroreningar cirka 7 600 förtida dödsfall per år i Sverige.
För att människor ska kunna undvika alltför dålig luft har forskare från KTH och personal från Miljöförvaltningen i Stockholm dragit igång projektet CitizAir. I det ska data från olika mätstationer runt om i staden förvandlas till begriplig information genom att visualiseras.
– Tanken är att vi ska koppla ihop stora bildskärmar ute på stan med appar i människors mobiler, detta via augmented reality-teknik för interaktion. Genom mobilen ska det gå att styra skärmarna. Informationen justeras efter användarens perspektiv, både på den stora och den lilla skärmen, säger Mario Romero, universitetslektor vid KTH.
Så människor förstår allvaret
Han är en av de involverade KTH-forskarna och berättar vidare att det finns en del frågor runt visualiseringen som kommer ingå i projektet och som behöver utforskas.
Att visualisera luftföroreningar är betydelsefullt så att människor förstår allvaret med dessa, och därefter kan ta välinformerade beslut, menar Mario Romero.
– Visualiseringar är som ett språk. Och likt vilket annat språk som helst så är det viktigt att ta hänsyn till de människor som talar det. Vilka är de? Vad har de för värderingar och vad bekymrar dem? Vad vill de upptäcka och förstå, och vad kan de redan? Detta är några av de frågeställningar som vi forskare ska studera i detta forskningsprojekt.
Ska ge ett delat beslutsutrymme
För att detta ska vara möjligt menar Mario Romero att människor aktivt måste medverka i projektet, detta genom nämnda skärmar och mobilappar. CitizAir i sig själv föreslår ingen lösning på de luftföroreningar Stockholm har. Målet är att projektet ska vara en plattform för innevånarna i staden att inleda engagerande diskussioner som leder fram till ett delat beslutsutrymme.
– CitizAir är ett verktyg som visualiserar konsekvenserna av beslutsfattandet. På alla nivåer. Från vilken väg du ska cykla hem idag till bestämmelser som reglerar dubbdäck och trängselskatter.
CitizAir är ett forskningsprojekt där KTH samarbetar med SLB-analys och Vetenskap & Allmänhet. Förutom skärmar på stan och mobilappar kommer kommunikation även att ske via webbplats och sociala medier.
Text: Peter Ardell
För mer information, kontakta Mario Romero på marior@kth.se.