Förberedelsekurs i Härnösand

Om man blivit beviljad MFS är det obligatoriskt att genomföra en 3 dagar lång förberedelsekurs i Härnösand på Sida Partnership Forum. Kost och logi ingick men man fick boka tågresan själv.

Jag tyckte kursen var väldigt lärorik. Det var inte bara KTH-studenter som deltog utan det var studenter från andra skolor också. Det var väldigt intressant att få höra om andras projekt eftersom folk skulle göra så himla olika saker. Nu är det ju två år sedan jag gick kursen men jag minns att vi träffade några läkarstudenter varav en skulle till Nepal. Tyckte det kändes modigt att åka iväg helt själv!

Kursen tog upp olika typer av utvecklingsfrågor och syftade till att förbereda oss inför våra resor. Den behandlade de globala målen, kulturella skillnader, etiska dilemman samt säkerhetsfrågor. Förutom att sitta och lyssna fick vi även göra lite olika uppgifter/aktiviteter. Kursen fick en verkligen att tänka till och se sin fältstudie från olika perspektiv. Väldigt intressant!

Sida Partnership Forum i Härnösand
Karta med markeringar över vart alla som deltog i kursen skulle åka. Markeringen längst till höger är Fiji!
Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!