Hoppa till innehåll

Hållbart resande – DEL 1

Hej allihopa,

Som tidigare utlovat så kommer detta inlägget att handla om hållbart resande. För att undvika ett alltför långt inlägg tänker jag dela upp det i två delar, där det första handlar om alternativ till att flyga till sitt utbyte och del 2 handlar om hur man kan göra sitt flygande så hållbart som möjligt.

När jag bestämde mig för att söka utbyte i Kanada tyckte jag det var kul att undersöka möjligheterna att resa dit utan att flyga och det visade sig rätt snabbt att det faktiskt fanns rätt många alternativ tillgängliga. Dock var inte alla dessa tillgängliga pga Covid-19. Viljan att undersöka detta var mycket utifrån ett miljöperspektiv, men jag gillar även konceptet av ”slow travel”, då jag ser resan mot målet som en upplevelse i sig.

Det alternativet jag främst valde att undersöka var att vara passagerare på ett fraktfartyg. Det visade sig att det faktiskt generellt är rätt lätt att vara då de flesta fraktfartyg faktiskt säljer passagerarplatser. Exempelvis kan man åka sträckan Antwerpen (Belgien) till Halifax (Kanada) på ca 11 dagar. Däremellan hade man kunnat ta tåg/bus till och från hamnarna. Fraktfartyg är generellt rätt dyrt, den här sträckan hade gått på ca 15 000 kr, men tänk vilken upplevelse att åka fartyg över Nordatlanten! Det främsta argumentet för att fraktfartyg är mer miljövänliga än flyg är att de är väldigt yteffektiva, dvs per kvm har de inte så stora utsläpp även om hela fraktfartyget släpper ut en hel del samt att fraktfartyget kommer åka oavsett om det har passagerare eller ej vilket vissa använder som argument för att det är klimatneutralt (lite kritik mot det senare i inlägget). Pga Covid-19 tar tyvärr inga fraktfartyg emot passagerare i skrivande stund, något som dock eventuellt kommer ändras redan nu i april! För att få upp sidor som förmedlar passagerarplatser rekommenderar jag en sökning på ”cargo ship passenger”.

Efter att jag gett upp på hoppet om att kunna ta fraktfartyg undersökte jag även möjligheterna att segla. Detta skulle troligen ha inneburit tåg/buss ner till södra Portugal/Spanien, segling till Gran Canaria och sedan segling över Atlanten till Västindien för att sedan ta sig upp via USA till Kanada med tåg/buss. Jag kan inte segla särskilt bra (trots uppväxt med havet som granne). Detta var dock inte det största problemet med denna resan då det finns rätt många sidor där man kan hitta segelbåtar som tänker åka över Atlanten som behöver besättning/sällskap och jag hade t o m kontakt med flera som sa att jag fick åka med dem. Det största problemet var tiden. Jag hade knappt en månad på mig att ta mig hela sträckan från Sverige till Kanada och det gick helt enkelt inte ihop i slutändan. Gällande hållbarhet med segling så är det främsta argumentet att man seglar med vinden som drivmedel, dock får man inte glömma bort alla resor för att ta sig till/från segelbåten (för min del hade det blivit mycket tåg och buss) samt att en del även går mycket på motor över Atlanten vid stiltje (brist på vind). Drömmen om att nångång segla över Atlanten lever dock vidare och som min morfar säger: ”Det är en resa alla borde göra i alla fall en gång i livet”.

Jag vill även göra en disclaimer att det är svårt för mig att påstå att något av alternativen ovan är väldigt mycket bättre än att flyga. Det finns alltid faktorer som gör det komplicerat, exempelvis så är både resa med fraktfartyg och segling långa resor tidsmässigt så frågan om effekterna av ens mat och boende blir aktuella. När det kommer till fraktfartyg kan man därav diskutera om ens miljöeffekter ska räkna in bara ens egna vikt eller även effekterna för ytan man bor på (uppvärmning av rummet, all mat som behöver fraktas med fartyget som också har en vikt osv). Sen måste det även nämnas att det logistiskt sätt troligen inte skulle funka om alla som idag flyger vill åka fraktfartyg istället. Det blir lätt svårt att uppskatta effekterna som ni kan förstå, men jag tycker fortfarande det är otroligt intressant att diskutera och undersöka! Kanske förslag på KEX eller MEX till någon?;)

Also, för er som tänker på ett utbyte inom Erasmusprogrammet kan jag tipsa om att man kan få ett bidrag för att åka lite mer hållbart, exempelvis för att köpa ett interrailkort. Perfekt tycker jag om man vill uppleva saker på vägen till sitt utbyte med, mer om det kan ni läsa här.

Slutligen, som ni vet sen tidigare inlägg så blev det i slutändan så att jag flög till mitt utbyte och jag tänkte därför göra ett till inlägg lite senare om hur jag resonerade kring hållbarhet här. Även om jag flög tycker jag fortfarande fraktfartyg och segling är intressanta resvägar och jag hoppas på att få prova på båda någon gång i framtiden! Jag uppmuntrar även alla som ska iväg på utbyte att undersöka alla möjliga resvägar dit, om inte annat lär man sig väldigt mycket.

Lite långt inlägg denna gången (svårt att sammanfatta hundratals timmars efterforskningar i ett inlägg) så blir nog lite kortare inlägg ett tag innan jag ger mig på del 2 för hållbart resande! Allt gott!