How to: Spara pengar under utbytet i Schweiz

Hallo!

Som ni säkert vet, både för att det är allmänt känt och för att jag tidigare har nämnt det här på bloggen, så är det mesta väldigt dyrt i Schweiz! Så här kommer tre av mina bästa tips på hur man kan spara lite på pengarna här:

1. Halbtax – det gyllene kortet som ger halva priset på alla resor inom Schweiz under ett helt år. På engelska heter det Half Fare Travelcard, och man köper det för 185 CHF (≈ 1850 SEK) hos SBB. Detta kanske låter dyrt, men har man tänkt resa mycket inom Schweiz under tiden här, t.ex. för vandring, skidåkning, eller bara besöka andra städer, så tjänar man verkligen på det i längden, för tåg- och bussresor här är inte billigt! Dessutom gäller halbtax även på bergbanor, linbanor och liftar upp till berg för vandring och skidåkning som annars är riktigt dyrt = guld värt! Så köp det redan första dagen här, så fort ni rullar in med tåget på hauptbahnhof eller landar med flyget på flughafen!
  2. Aldi och Lidl – billigast mathandling görs på de tyska matvarubutikerna. Schweiziska Coop och Migros finns nog på fler ställen och har oftast ett väldigt bra utbud, men de är faktiskt ganska mycket dyrare än de tyska. Så för att spara in lite pengar under veckohandlingen, vilket i längden sparar ganska mycket, rekommenderar jag att ta sig den lilla extra biten till en Aldi eller Lidl. Jag tycker dessutom att de oftast också har ett bra utbud på färskvaror så som grönsaker och frukt.
  3. Egen vatten-/kaffekokare och termos/take-away mugg – som jag har nämnt tidigare här på bloggen: kaffe är inte billigt i Schweiz. Till och med på campus från en automat kostar en kopp kaffe ca. 4CHF (≈ 40 SEK). Så om ni vet med er från KTH att ni dagligen springer till 7Eleven och köper kaffe: för att koffeinbehovet inte ska kosta er en förmögenhet här rekommenderar jag verkligen att ta med en egen vatten-/kaffekokare och termos/take-away mugg hit. Både för att enkelt kunna göra eget kaffe hemma och för att kunna ta med det oavsett vart ni ska. Dessutom är det bättre för miljön med en egen termos/take-away mugg!

Hoppas detta kan hjälpa er som ska hit på utbyte framöver att spara lite extra pengar och kanske göra er lite mindre oroliga för att det ska bli så höga utgifter. Ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!