Bli teknikkunnig med förståelse för ekonomi också
Här studerar du första terminen med fyra kurser i ekonomi. Till den andra terminen väljer du att fördjupa dig inom ett av teknikområdena Bygg-, Data-, Elektro-, Kemi-, Maskin- eller Medicinsk teknik. Du kan bli medarbetaren som hjälper företaget att utvecklas i en tekniskt komplex framtid.
Intervju med programansvarig lärare
Peter Sillén är programansvarig. Han är tydlig med att kombinationen kunskap om teknik och ekonomi är attraktiv på arbetsmarknaden.
Vilka drivkrafter har de som söker Teknik och ekonomi?
– Jag tror de flesta söker ett bra yrke med utmaningar och en god inkomst.
– Det finns också en förväntan i samhället att ingenjörer ska ha kompetens att lösa samhällets hållbarhetsutmaningar. Jag tycker att det intresset märks även bland flera av dem som söker. De vill vara med och utveckla lösningar. De har en tro på att vara delaktiga i samhällets utveckling och innovationer.
Kan ekonomistudier på en teknisk högskola som KTH mäta sig med ekonomistudier på ett universitet?
– KTH har likvärdiga lärandemål för ekonomi som andra högskolor och universitet. Man ska också veta att ekonomi har funnits länge på KTH.
– Sedan flera år talas det mycket om Internet of Things och digitaliseringen av samhället. Det är exempel på att kombinationen att kunna teknik och förstå ekonomi och användares eller kunders behov ökar i betydelse. På liknande sätt är språk och förståelse av utländska marknader viktigt. Man kan sedan länge även läsa språk på KTH som uppmanar alla studenter att göra utbytesstudier. Kommunikation är också viktig, både i skrift och muntlig. I ett samhälle med ökande inslag av teknik och internationalisering är en ingenjörsutbildning en bra och stabil grund att stå på.
Kan man jämföra en master eller civilingenjör med en högskoleingenjör?
– Det som gör högskoleingenjörer attraktiva är att de arbetar med praktisk tillämpning under sin utbildning. De träffar gästföreläsare från industrin, gör studiebesök och projektuppgifter och skriver examensarbeten nära företag.
– Byggföretaget rekryterar en ingenjör som fungerar på bygget eller på kontoret. Mjukvaruföretaget rekryterar en ingenjör som är tränad i programmering.
– En civilingenjör eller master har som följd av två år ytterligare studier bredare och djupare kunskap om teori på sitt område. De är tydliga och olika profiler. Attraktiva på olika sätt.
Hur vet studenterna vilken teknisk inriktning de ska välja efter en termin?
– Många vet vilken inriktning de är intresserade av när de börjar på KTH. De som inte bestämt sig uppmanas att besöka KTH:s ”Öppet hus” och prata med studievägledare och studenter från de olika möjliga teknikinriktningarna.
Hur tycker du att de ska resonera i valet av inriktning?
– Genom att fundera på vilka tekniska uppgifter de vill arbeta med, vilka branscher de tycker är intressanta. Den sociala samhörigheten är också viktig för studierna. Så att ta personliga kontakter, att prata med studenter på KTH under Öppet Hus är bra för att hitta rätt miljö att trivas i.
Hur tycker du studenterna ska resonera när det gäller att eventuellt fortsätta med en magister eller master?
– Många väljer ett program för att man vill investera tre år i utmanande studier på ett område som är intressant. Med en förväntan att vara attraktiv på arbetsmarknaden med sin examen i hand. Det är en stark prestation att vara stolt över. Om de studieåren leder till ett intresse att fortsätta sina studier så kan det vara bra för den som har önskan att fördjupa sig, bredda sig. Det är ofta lämpligt att plugga vidare direkt. Man har studietekniken och kanske studievänner som vill studera vidare. Det är ett större steg att komma tillbaka till högskolan för masterstudier när man väl är i ett yrke och har börjat jobba, men det kan också gå bra. En av det svenska utbildningssystemets styrkor är att det är ganska flexibelt jämfört med många andra länders.
Vart tar de flesta vägen efter utbildningen?
– Det är ganska brett och kan vara en generell roll som projektledare, kundansvarig, ansvarig för kundgrupper, ansvarig för teknisk support eller installation och drift. Några blir tekniska specialister.
Vad vill du att studenterna ska minnas när de tänker tillbaka?
– Jag hoppas de har studievänner för livet och att mycket av lärandet under åren är kompetens som kommer till nytta och användning i jobbet och som människa. Jag hoppas också att de får med sig ett intresse att lära mer och utvecklas vidare. Tänker de som just tagit examen att det är början på ett livslångt lärande som fortsätter i ett yrke och som individ, då har KTH lyckats.
– Jag tror på livslångt lärande. Världen utvecklas. Vi försöker alla förhålla oss till det genom förnyad kompetens.