Kursen är en fördjupning av kursen SI1336 Simulering och modellering och kräver att studenten antingen har avslutat SI1336 eller är registrerad på SI1336 samtidigt med denna kurs. Kursen utgörs av ett modellerings- och simuleringsprojekt inom biologiska system. Studenten ska själv utveckla projektet som exempelvis kan handla om populationer eller reaktioner i en cell. Särskilt fokus läggs på att upptäcka och förstå känsligheter av modeller för biologiska system.
SK2541 Simulering och modellering av biologiska system 1,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50802
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Berk Hess, hess@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SK2541 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Modellera och simulera biologiska system på ett kvantitativt sätt
- Analysera och diskutera känsligheter av modeller
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Registrering på kursen SI1336 Simulering och modellering.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination av projektet sker genom en muntlig presentation på ett studentseminarium.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.